Konstant trög mage, tips?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Cornish Rex

Konstant trög mage, tips?

Inläggav Bast » lör 09 nov 2019, 12:14

Min lite äldre artroskatt har alltid haft "stålmage", aldrig lös dvs. Men på senare tid upplever jag att korvarna är lite väl fasta och det är inte ovanligt att det går 2-3 dygn ibland mellan lådbesöken. Troligtvis bidrar smärtan i kombination med trög mage att det är obehagligt att gå på lådan. I övrigt mår han relativt bra, äter och busar osv. Får även onsior dagligen för att må bra.

Vad har ni för tips för hans mage som skulle kunna mjuka upp avföringen och fungerar permanent? Veterinären föreslog laktulos och microlax, men det känns som mer tillfälliga insatser. Jag ska givetvis pröva detta.

Han äter blötmat (latz gelé, vilket är det enda som fungerar för både honom och den andra katten) tycker inte om torrfoder alls och har dessutom ganska få tänder kvar. Dricker bra med vatten. Prövade messmör men det var det äckligaste han fått. Efter ett slick från tuben springer han nu iväg om jag tar fram den :smile: Läste att någon tipsade om fiberhusk, men hur? Och i vilken mängd? Strösslade lite på blötmaten för att pröva och det verkar båda katterna köpa. Men kan jag göra så eller blir det för lite vätska och risk för stopp?
Finns det andra saker att pröva?
there's a difference between alone and lonely
"One's a choice you make for yourself. The other's the power you give to someone else to make for you."

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Konstant trög mage, tips?

Inläggav Yrhättans » lör 09 nov 2019, 14:15

Bast skrev:Min lite äldre artroskatt har alltid haft "stålmage", aldrig lös dvs. Men på senare tid upplever jag att korvarna är lite väl fasta och det är inte ovanligt att det går 2-3 dygn ibland mellan lådbesöken. Troligtvis bidrar smärtan i kombination med trög mage att det är obehagligt att gå på lådan. I övrigt mår han relativt bra, äter och busar osv. Får även onsior dagligen för att må bra.

Vad har ni för tips för hans mage som skulle kunna mjuka upp avföringen och fungerar permanent? Veterinären föreslog laktulos och microlax, men det känns som mer tillfälliga insatser. Jag ska givetvis pröva detta.

Han äter blötmat (latz gelé, vilket är det enda som fungerar för både honom och den andra katten) tycker inte om torrfoder alls och har dessutom ganska få tänder kvar. Dricker bra med vatten. Prövade messmör men det var det äckligaste han fått. Efter ett slick från tuben springer han nu iväg om jag tar fram den :smile: Läste att någon tipsade om fiberhusk, men hur? Och i vilken mängd? Strösslade lite på blötmaten för att pröva och det verkar båda katterna köpa. Men kan jag göra så eller blir det för lite vätska och risk för stopp?
Finns det andra saker att pröva?

Kattmalt är bra, vad jag förstått finns lite olika, men de smörjer en trög mage och gör det lättare att gå på låda. Brukar också uppskattas av katterna.
Lactulos i liten dos kan man ge permanent, det är inga problem. Men, jag skulle börja med kattmalt.

Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Cornish Rex

Re: Konstant trög mage, tips?

Inläggav Bast » lör 09 nov 2019, 14:46

Tack yrhättans! Ska inhandla en tub och se om det slinker ner. Glömmer lite bort att pröva "kattprodukter" eftersom ingen av katterna är direkt förtjusta i diverse kattgodis.
there's a difference between alone and lonely
"One's a choice you make for yourself. The other's the power you give to someone else to make for you."

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"