Budget-djurfoder?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Ezorami
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Budget-djurfoder?

Inläggav Ezorami » ons 23 okt 2019, 17:02

Hej!
Jag har en 11-årig birma som under många år stått på njurfoder (Hills K/D eller Royal Canin renal) som håller hans njurvärde inom helt ok nivåer (han äter även medicin för blodtrycket). Han äter främst torrfoder, med lite blötmat till tabletten på kvällen.

Det är nu dags att köpa nytt foder, och sambon undrar om Kattovit renal är ett alternativ istället, då det är enormt mycket billigare? Jag har försökt jämföra innehållet, men blir inte alls klokare..

Vad tror ni som har koll; kan budgetvarianten vara lika bra för njurarna?

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Re: Budget-djurfoder?

Inläggav Colourspot » lör 26 okt 2019, 10:37

Har du jämfört näringsinnehållet? Dvs protein, fett, kolhydrat, fosfor etc. Om inte - gör det!

Du har säkert redan koll på det, men foder som är anpassat för nedsatt njurfunktion innehåller generellt mindre fosfor och protein och mer kolhydrat och fett (jämfört med foder för friska katter). Innehållsförteckningen ger förstås en fingervisning men det är näringsanalysen (som bör finnas på förpackningen) som säger mest om innehållet, skulle jag säga.

Jag har också en katt med nedsatt njurfunktion, men har aldrig hört talas om märket du nämner (och min katt äter enbart blötmat), så jag kan tyvärr inte svara rakare än så. :-)

Användarvisningsbild
caleji
Professionell katt
Professionell katt
Katt: cornish rex, oriental

Inläggav caleji » sön 27 okt 2019, 14:08

Hej,
Jag skickar efter njurfoder från zooplus.se. De har flera olika märken att välja på.
Kattovit och Smilla är billigare än Royal canin och Hill`s. Här hemma tröttnar katterna om jag inte alternerar mellan tillverkare och smaker. Kattovit kyckling brukar uppskattas.

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » fre 01 nov 2019, 00:07

Jag hade en katt med njurproblem. Han vägrade i sten att äta Royal.
Han fick Eukanuba Renal.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"