Katt som protestbajsar

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
EWi
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katt som protestbajsar

Inläggav EWi » ons 23 okt 2019, 06:45

Jag hämtade hem vårt senaste familjetillskott i somras. En 14 veckors kille som kastrerades på sin 5-månaders dag. Jag har haft katter i exakt hela mitt liv men har aldrig haft en sådan tillgiven katt som honom. Han är som helt galen i mig – Ska upp i famnen, slicka mig i ansiktet, stryka efter mig, följer efter mig vart jag går, ja ni förstår. VÄLDIGT tillgiven. Han är även väldigt bra kompis med vår hund, tar initiativ till bus och lek hela kvällarna. Barnen och sambon tycker han om, men inte på samma sätt som med mig. Helt orädd för ljud och främmande människor. En helt underbar katt.

MEN, till det stora problemet: Han protestbajsar i sängarna när han inte får min fulla uppmärksamhet! Det har alltid varit på morgonen när man har fullt upp med att göra sig klar inför jobbet + få iväg barnen till skolan/fritids. Jag har inte tid att sitta och mysa med honom som han får göra på kvällarna. Han går efter mig och jamar och det blir ju att jag ignorerar honom, så om barnen har glömt att stänga deras sovrumsdörrar, ja då är olyckan framme. Jag har provat allt från veterinärundersökning till feliway, byta kattsand, lägga mat i sängen och alla andra förslag som finns på Google. Jag är rätt säker på att det handlar om protest eftersom att det BARA händer på morgonen när jag inte har tid med honom, aldrig annars. Finns det någon lösning på ett sådant problem? Finns det någon som har varit med om samma? Vi stiger upp redan 05.00 på morgonen då jag pendlar till jobbet, så att behöva stiga upp mitt i natten för att gosa med en katt är inte aktuellt, hur mycket jag än tycker om honom. Mitt liv och min energi ska räcka till så mycket mer, så jag hoppas ni inte kommer med en massa pekpinnar, utan relevanta tips på hur jag kan få bukt med detta problem - förutom att hitta ett nytt hem åt honom, det kommer inte på frågan :-)

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Katt som protestbajsar

Inläggav Yrhättans » ons 23 okt 2019, 20:38

Börjar med lite frågor (du har säkert fått dom förut).
Bajsar han även på lådan?
Har du mer än en låda? (en del vill ha två lådor, en att kissa i och en att bajsa i.
Om du är ledig är det skillnad då?

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 23 okt 2019, 20:55

Har du provat att byta till helt annan typ av låda? Hur är han i magen?
Bild

EWi
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav EWi » tor 24 okt 2019, 06:53

Jo, har testat att byta lådor, ha två lådor och att byta ställe på lådorna. Han går 99,8 % på lådan. Det här att han har bajsat i sängen har bara hänt 4 eller 5 gånger totalt, men känns ju ändå som 4-5 gånger för mycket. Han har normal avföring och veterinären hittade inget avvikande på honom. Håller vi sovrumsdörrarna stängda så händer inget och på helgerna när dem står öppna så händer det inte heller, men då får han ju också allas uppmärksamhet titt som tätt.

Har endast testat feliway i sprayform, har någon erfarenhet av feliway som man sätter i ett vägguttag?

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tor 24 okt 2019, 07:48

Feliway i spray fungerar dåligt enl min erfarenhet. Adapter fungerar mkt bättre tycker jag.

Kanske han blir stressad när alla snabbt ska iväg? Katter kan välja att gå utanför låda på ett tryggt ställe när dom på ngt sätt inte mår bra och sängen där det luktar mkt av matte=tryggt kan då väljas.
Bild

EWi
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav EWi » tor 24 okt 2019, 10:06

Jo, det är det jag misstänker. Att det stressar upp honom.
Vi har en väldigt öppen planlösning så att sätta i ett uttag är ju värt att testa! Hur lång "räckvidd" har en sån?

Ps. Tack för att du tar dig tid :)

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tor 24 okt 2019, 19:46

EWi skrev:Jo, det är det jag misstänker. Att det stressar upp honom.
Vi har en väldigt öppen planlösning så att sätta i ett uttag är ju värt att testa! Hur lång "räckvidd" har en sån?

Ps. Tack för att du tar dig tid :)

Beror på hur man sätter den. Titta på Feilways hemsida,

Mina katter gillar inte heller vardagsmorgnar. Försöker göra ngt positivt som ex öppna ett nätat fönster en kort stund, kanske leka ngn minut iaf och precis när jag går får katterna lite kattgodis.
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 28 okt 2019, 08:26

Om möjligt kanske du kan pröva att gå upp 10-15 minuter tidigare och ge honom mer uppmärksamhetet. Skapa en morgonritual med gos, lite lek, mat, m.m bara för honom i lugnt tempo. Ju mer kontroll han har över vad som ska hända desto mindre stress.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"