Hur hjälper vi vår nyinflyttade vuxna katt att bli trygg?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
sssimba
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Hur hjälper vi vår nyinflyttade vuxna katt att bli trygg?

Inläggav sssimba » sön 06 okt 2019, 15:23

Hej,
Igår flyttade en 3,5-årig hona in till mig och min sambo. Hon är en privat omplacering som kommer från trygga förhållanden och är tam. Hos oss är hon förstås rädd och har säkert hemlängtan. Bilresan hit var mycket stressande för henne och sedan hon kom hit gömmer hon sig. Hon verkar inte ha ätit något alls och vill inte ens ha godiset hon normalt sett tydligen älskar (onyttiga Dreamies men jag vore glad bara hon åt nåt...).

Jag förstår att det säkert är normalt att hon gömmer sig, men ingen av de katter som bott hos oss när vi varit kattvakter har varit lika blyg som henne.

Ska vi köpa o sätta in Feliway i ett uttag, eller ha tålamod att hon löser detta själv? Finns det något annat vi bör göra för att underlätta för henne?

Hon har i alla fall gömt sig i två olika rum (inte bara i ett) och kissat i kattlådan.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Re: Hur hjälper vi vår nyinflyttade vuxna katt att bli trygg?

Inläggav Starwatcher » sön 06 okt 2019, 20:13

Feliway Classic är nog bra att köpa. Det är en stor omställning med nytt hem efter en stressande resa.
Bild

sssimba
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav sssimba » mån 07 okt 2019, 09:01

Tack! Satte upp en Feliway Classic igår. Oroande att hon inte verkar ha ätit nåt alls. :-(

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Inläggav Weaxzezz » mån 07 okt 2019, 11:09

Jag hade haft tålamod, gett henne ett stängt rum att vara i till en början och sett till att allt är tyst och lugnt runt om. Sen börjat komma in, sätta mig på golvet och bara vänta.

sssimba
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav sssimba » mån 07 okt 2019, 15:55

Weaxzezz skrev:Jag hade haft tålamod, gett henne ett stängt rum att vara i till en början och sett till att allt är tyst och lugnt runt om. Sen börjat komma in, sätta mig på golvet och bara vänta.

Tack! Men nu när hon haft tillgång till hela lägenheten sedan hon flyttade in i lördags känns det för sent att stänga in henne... Vi är dock bara två vuxna, inga barn eller andra djur, så det är ganska lugnt hos oss. Och lägenheten är 60 kvadrat så inte gigantisk. Vi har ställt ut mat o vatten på flera ställen, men hon äter tyvärr ändå inte.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 07 okt 2019, 23:33

Ger ni samma mat som hon åt tidigare? Om inte gör det. Har ni provat med kokt vit fisk? Kokt kyckling, tonfisk för katt, grillad kyckling etc?

Jätteviktigt att hon kommer igång att äta, katter tål svält mkt dåligt och kan drabbas fort av fettlever.
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 09 okt 2019, 15:49

Ni har säkert redan provat men ge henne gärna maten där hon gömmer sig så hon slipper komma fram för att äta. Ingen lösning på sikt så klart men just nu då hon förtfarande är så skygg.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"