Bantning

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Göran
Überkatt
Überkatt
Katt: Ja

Bantning

Inläggav Göran » mån 30 sep 2019, 10:43

Jag har 3 katter. 2 seniorer och 1 kattunge. Min ena senior behöver gå ner i vikt för jag köpte kattunge foder när jag fick hem kattungen som hon tyvärr älskade och åt med stor aptit och hon la på sig direkt så jag fick sluta fodra med kattungemat.
Men vad ska jag ge henne för foder som är bra och hur bantar man en katt utan att de som inte ska banta får i sig för lite mat? :-k
Just nu har de fri tillgång till torrfoder, Orijen, och äter blötmat 2-3ggr per dag då Gourmet i olika varianter (mina seniorer vägrar mjau och annat bra blötmat så jag har gett upp och de får äta gourmet).
Hon som behöver gå ner lite i vikt älskar torrfoder och jag vill inte helt utesluta det ur hennes kost.
Har ni tips på bra foder och hur de kan äta för att ena katten ska gå ner i vikt medans de andra går upp i vikt?
Min andra senior behöver öka i vikt då jag fått insikt att hon tappat 1,5 kilo (hon ska till veterinären idag för undersökning kring sin viktförlust) och kattungen behöver ju också växa och bli stor.
Känns knökigt när de har olika behov..

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Re: Bantning

Inläggav Weaxzezz » mån 30 sep 2019, 11:02

Jag skulle försöka mata dem på olika platser alternativt skaffa matskålar med chipläsare.

Nu har jag bara en katt, men hon har behövt banta i två perioder, och båda gångerna har det gällt mest att öka aktivering/rörelse genom att släppa ut henne i nätad trädgård. Innekatter kräver nog mer jobb med det. Sedan får hon två portioner blötmat, morgon och kväll, och aldrig godis eller torrfoder. Tandkrämen blir som godis istället :smile:

Göran
Überkatt
Überkatt

Inläggav Göran » mån 30 sep 2019, 11:14

Weaxzezz skrev:Jag skulle försöka mata dem på olika platser alternativt skaffa matskålar med chipläsare.

Nu har jag bara en katt, men hon har behövt banta i två perioder, och båda gångerna har det gällt mest att öka aktivering/rörelse genom att släppa ut henne i nätad trädgård. Innekatter kräver nog mer jobb med det. Sedan får hon två portioner blötmat, morgon och kväll, och aldrig godis eller torrfoder. Tandkrämen blir som godis istället :smile:

Vill så klart inte släppa ut henne och har ingen inhägnad. Vi brukade gå ut i sele och har alltid gjort men bor just nu lite dålig till och de gånger jag tagit ut henne så är hon mest stressad och vill hem igen så hon verkar inte uppskatta mina försök till utevistelse.

Förstår att hennes temptations får dras in. Samt de goda godispinnarna. Kanske bara till lördag i små mängder? :-k
Är torrfoder en bov i övervikt hos katter?

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Inläggav Weaxzezz » mån 30 sep 2019, 12:47

Göran skrev:
Weaxzezz skrev:Jag skulle försöka mata dem på olika platser alternativt skaffa matskålar med chipläsare.

Vill så klart inte släppa ut henne och har ingen inhägnad. Vi brukade gå ut i sele och har alltid gjort men bor just nu lite dålig till och de gånger jag tagit ut henne så är hon mest stressad och vill hem igen så hon verkar inte uppskatta mina försök till utevistelse.

Förstår att hennes temptations får dras in. Samt de goda godispinnarna. Kanske bara till lördag i små mängder? :-k
Är torrfoder en bov i övervikt hos katter?

Kanske använda godiset som belöning för fysisk aktivitet, typ träna tricks eller bara som 'spring och hämta'? Torrfoder tycker jag är svårt eftersom det är så kaloritätt och mättar sämre, i min erfarenhet. Det är så himla små mängder torrfoder som krävs för att de ska komma upp i dagligt intag och har du då en hungrig katt är det svårt att hålla dem lugna.

Min katt äter mycket som substitut för aktivitet, som för att hon har tråkigt. T.ex. kan hon få mat på morgonen, äta som vanligt och lämna hälften, sen om det regnar så vänder hon in direkt och äter det som hon egentligen skulle sparat i flera timmar till om hon hade kunnat vara ute och sniffa. Så när vi bodde i lägenhet gällde det att distrahera massor, och inte ge efter för tiggeri.

Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » mån 30 sep 2019, 21:48

Nu menar jag inte att det är lätt! Men prova först med att inte ha fri tillgång. Ge kattungen extra mat i eget rum några extra gånger per dag, och kanske även den andra äldre katten eftersom det verkar behövas. Får den överviktiga katten godis så måste någon annan portion uteslutas den dagen.

Har själv haft tre katter samtidigt med olika matbehov och det är verkligen tjorvigt, så jag förstår dig. Hoppas ni får till ett system som funkar och som inte blir utmattande för utfodrarna.

Göran
Überkatt
Überkatt

Inläggav Göran » tis 01 okt 2019, 12:41

Lavine skrev:Nu menar jag inte att det är lätt! Men prova först med att inte ha fri tillgång. Ge kattungen extra mat i eget rum några extra gånger per dag, och kanske även den andra äldre katten eftersom det verkar behövas. Får den överviktiga katten godis så måste någon annan portion uteslutas den dagen.

Har själv haft tre katter samtidigt med olika matbehov och det är verkligen tjorvigt, så jag förstår dig. Hoppas ni får till ett system som funkar och som inte blir utmattande för utfodrarna.

Ska prova att exkludera torrfodret trots att det är det bästa hon vet. Och bara fodra med blötmat. Köpa en foderautomat som kan ge dem mat när inte vi är hemma osv och se om det hjälper henne gå ner i vikt men inte får min andra katt att inte öka. Hon diagnotiserad med hypotyreos igår så behöver gå upp i vikt.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 02 okt 2019, 17:56

Vår äldsta kisse behövde gå ner i vikt och vi gick då under en period över till Royal Canins specialfoder just för viktminskning. Vi använde både torr och våtfoder i samma. Fördelen med ett sånt foder är att de kan äta mycket större mängder utan att få i sig för mycket energi. Det gick tom lite för bra så vi ökade dosen och när han gick på "jämviktsranson" så blev det rätt mycket torrfoder till kissens glädje. Ända nackdelen förutom att jag inte är så förtjust i RC generellt, var att detblir lite dyrt. Men det var absolut effektivt utan att kissen var hungrig.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"