Foderallergi - vad är vanligast att vara allergisk emot

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Smattris
Professionell katt
Professionell katt

Foderallergi - vad är vanligast att vara allergisk emot

Inläggav Smattris » mån 23 sep 2019, 22:00

Ni med kissar som har foderallergi.
Vet ni vilka proteiner de är allergiska emot?

Annars, över lag, vad är det vanligaste proteinet katter reagerar emot? Någon som vet?
Jag vet att en av våra katter inte tål Royal Canin Hairball Care i sås och jag kontaktade Royal Canin och frågade om innehållet.
En trevlig kvinna ringde upp mig och sade att det innehöll fläsk, kyckling, majs och solrosolja (det står inte på förpackningen)
Min allergiska katt har tidigare fått kokt kyckling som skonkost under en lång tid och jag såg under den tiden inga sår på honom, så kyckling tror jag han tål. Fläskkött har han också ätit, men inte lika mycket som kyckling så fläsk kanske det är... Men han har ändå ätit rent fläskkött tidigare (vi gjorde egen BARF tidigare och den innehöll fläskkött som varit fryst)

Så jag undrar nog om det är vanligare att katter är allergiska mot spannmålsprotein än köttproteiner, eller tvärt om.
Finns det någon här på forumet som har hittat någon sådan undersökning och vill dela med sig.
Jag och min man bor i ett hus hemma hos två härliga abessinier som är födda 2008 (hane) och 2009 (hona).

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Re: Foderallergi - vad är vanligast att vara allergisk emot

Inläggav satanica » mån 23 sep 2019, 23:35

Vad innehåller fodret då om inte allt står i innehållsförteckningen? :-k

En av mina katter har reagerat att spy blod av en av deras blötmatsorter. Vet att jag fick tag på åtminstone en till som reagerade likadant då de hände.

De flesta katter jag känner till ha reagerat på fisk och sedan kyckling. Kraftigt fiskallergiker reagerar också på kyckling då man ger dem fiskbaserat foder men kalkon kan ändå fungera.
Bild

Användarvisningsbild
Smattris
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Smattris » tis 24 sep 2019, 17:46

satanica skrev:Vad innehåller fodret då om inte allt står i innehållsförteckningen? :-k

Vi ger våra katter bl.a. Whiskas blötmat och jag skrev till Whiskas och frågade om smaken "oxkött" innehöll kyckling, och i svaret jag fick så stod det att det kan förekomma kyckling i smaken oxkött.
Det står på burken att den innehåller kött och animaliska biprodukter varav 4 % är oxe. Sedan innehåller den också spannmål, mineraler (0.5%), oljor & fetter (varav 0.1% solrosolja), diverse socker. Plus att det är tillsatt näringstillsatser.

Frågade också om smaken "anka" också innehöll kyckling, och där fick jag också svaret att det kan förekomma kyckling däri.
Jag och min man bor i ett hus hemma hos två härliga abessinier som är födda 2008 (hane) och 2009 (hona).

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 24 sep 2019, 18:56

Smattris skrev:
satanica skrev:Vad innehåller fodret då om inte allt står i innehållsförteckningen? :-k

Vi ger våra katter bl.a. Whiskas blötmat och jag skrev till Whiskas och frågade om smaken "oxkött" innehöll kyckling, och i svaret jag fick så stod det att det kan förekomma kyckling i smaken oxkött.
Det står på burken att den innehåller kött och animaliska biprodukter varav 4 % är oxe. Sedan innehåller den också spannmål, mineraler (0.5%), oljor & fetter (varav 0.1% solrosolja), diverse socker. Plus att det är tillsatt näringstillsatser.

Frågade också om smaken "anka" också innehöll kyckling, och där fick jag också svaret att det kan förekomma kyckling däri.

Står det "kött och köttbiprodukter" innebär det att det kan finnas diverse olika saker och det kan variera över tiden. Finns det ex angivet anka måste det finnas anka men räcker med några procent anka. Oljor och fetter som bara anges så kan vara diverse olika, ofta soja-olja eftersom just det är billigt.

Ovanstående gör att sådan mat inte är lämpligt att ge en allergisk katt då man faktiskt inte kan veta om just den maten innehåller ngt katten är allergisk mot. Man kan ha tur och katten klarar maten ett tag men om innehållet byts kan katten reagera.

Min allergiska katt är i princip allergisk mot allt som inte gått på ben eller simmat. Hon är allergisk mot spannmål, soja, ris, majs, morötter, dill mm. Potatis tål hon och tranbär (!). Huruvida hon tål skaldjur är okänt då mina katter anser att sådant är en styggelse och helt oätbart. När jag tog reda på vad hon är allergisk mot gick jag systematiskt tillväga. Jämförde alla innehållsförteckningar för att hitta en minsta gemensam nämnare på foder hon inte tålde och gav enbart mat med detaljerad innehållsförteckning. Fota innehållsförteckningen för innehållet kan ändras.

Om din katt tål kyckling och fläsk kan man gissa att det är majs eller solrosolja din katt inte tål u RC hairball care, Man får vara noga och tänka på att även oljorna ska vara specade. Min allergiska katt blir jättedålig om oljan i maten innehåller soja-olja. Katter kan även reagera på sk tekniska tillsatser som ex cassia gum.
Bild

Användarvisningsbild
Smattris
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Smattris » tis 24 sep 2019, 20:22

Starwatcher skrev:
Står det "kött och köttbiprodukter" innebär det att det kan finnas diverse olika saker och det kan variera över tiden. Finns det ex angivet anka måste det finnas anka men räcker med några procent anka. Oljor och fetter som bara anges så kan vara diverse olika, ofta soja-olja eftersom just det är billigt.

Ovanstående gör att sådan mat inte är lämpligt att ge en allergisk katt då man faktiskt inte kan veta om just den maten innehåller ngt katten är allergisk mot. Man kan ha tur och katten klarar maten ett tag men om innehållet byts kan katten reagera.

Min allergiska katt är i princip allergisk mot allt som inte gått på ben eller simmat. Hon är allergisk mot spannmål, soja, ris, majs, morötter, dill mm. Potatis tål hon och tranbär (!). Huruvida hon tål skaldjur är okänt då mina katter anser att sådant är en styggelse och helt oätbart. När jag tog reda på vad hon är allergisk mot gick jag systematiskt tillväga. Jämförde alla innehållsförteckningar för att hitta en minsta gemensam nämnare på foder hon inte tålde och gav enbart mat med detaljerad innehållsförteckning. Fota innehållsförteckningen för innehållet kan ändras.

Om din katt tål kyckling och fläsk kan man gissa att det är majs eller solrosolja din katt inte tål u RC hairball care, Man får vara noga och tänka på att även oljorna ska vara specade. Min allergiska katt blir jättedålig om oljan i maten innehåller soja-olja. Katter kan även reagera på sk tekniska tillsatser som ex cassia gum.

Tack för ditt svar Starwatcher :rose:
Ja, kyckling känner jag mig rätt säker på att han inte får sår i huden av.
Mycket möjligt att det är majs eller solrosoljan han reagerar på.... Kan ju vara fläsket också ändå, för fläsk får han mycket mer sällan än kyckling nu. Ska testa att ge honom fläsk när såret läkt ut helt (bara för att se om han tål eller inte tål det)
Skönt att ha något att utgå ifrån. Och vad nöjd jag är att jag frågade Royal Canin vad fodret innehöll. Nu hoppas jag att jag ska hitta något foder som passar honom (och vår andra katt som inte verkar ha några bekymmer alls)

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"