Blinkhinnan täcker 1/3 av ögonen (kattunge)

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Darkelf
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Blinkhinnan täcker 1/3 av ögonen (kattunge)

Inläggav Darkelf » tor 05 sep 2019, 19:35

Hej kattvänner!

Det är så att jag behöver er samlade visdom, eftersom jag inte fick någon vidare hjälp hos veterinären. Vi fick enbart utskrivet Metacam, men vi har även avmaskat henne med Milbemax.

Jag har haft min kattunge i strax över 2 veckor nu och blinkhinnan syndes redan två dagar efter att vi köpte henne. Hon nyser konstant och är även väldigt rosa runt ögonen.

Veterinären vägrar skriva ut antibiotika och det känns som om de liksom vill att man ska bli en stammis. Första besöket gick på under 5 min.

Hur ska jag hjälpa min katt?

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Re: Blinkhinnan täcker 1/3 av ögonen (kattunge)

Inläggav Weaxzezz » tor 05 sep 2019, 22:59

Antibiotika hjälper inte mot virusinfektioner, vilket detta troligtvis är. Är kattungen vaccinerad mot kattsnuva? Annars har du nog diagnosen där.

Darkelf
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Re: Blinkhinnan täcker 1/3 av ögonen (kattunge)

Inläggav Darkelf » lör 07 sep 2019, 19:45

Weaxzezz skrev:Antibiotika hjälper inte mot virusinfektioner, vilket detta troligtvis är. Är kattungen vaccinerad mot kattsnuva? Annars har du nog diagnosen där.

Ursäkta dröjsmålet. Jag hoppas att det inte är något allvarligt. Läste om kattsnuva, men hittar mest saker om att mask kan orsaka att blinkhinnan framhävs.

Kattens stora runda ögon, som såg ut som golfbollar, ser nu månformade ut.

Tack för din input, ska bege mig till veterinären igen snarast. Måste se till att hon blir sitt bästa jag.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"