Storleks skillnad på ragdoll

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
VinceChanel
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Storleks skillnad på ragdoll

Inläggav VinceChanel » sön 25 aug 2019, 10:16

Hej,

Vi har nydligen skaffat oss två stycken fina ragdolls, renrasiga enl. uppfödare dock utan stamtavla.

Pojken fick vi hem en vecka innan honan, hon kom för ett par dagar sedan. Honan är 13 dagar äldre men är väldigt mycket större!

Skiljer det sig så här mycket från ragdoll till ragdoll när dem är ungar? Kommer pojken växa 'ikapp' och bli en stor hane tillslut?

Bifogar bild så ni kan se skillnad.

Hona til vänster som är 13 dagar äldre än den lilla hanen till höger.

Bild

Ansiktsbild hona: 14 veckor
Bild

Ansiktsbild hane: 12 veckor
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Storleks skillnad på ragdoll

Inläggav Yrhättans » sön 25 aug 2019, 14:51

Hej!

Du har två söta huskatter, inte ragdoll.
Skillnad på ragdoll är och huskatt är bland annat stamtavla som säkerställer att det är en renrasig ragdoll. Det betyder också att katten är såld med vaccinationer, vetrintyg på att den är frisk, idmärkt och att föräldrarna förhoppningsvis är testade för vissa sjukdomar. Det innebär också att den som renrasig är såld med ett korrekt köpekontrakt och att du som köpare får en stamtavla.
För mig som uppfödare med allt som ska göras är utgifterna för en kull stora, de som säljer utan stamtavla och kallar det en renrasig katt tar ofta samma summor utan att ha några kostnader.
En uppfödare av raskatter är också med en kattklubb som är ansluten till Sverak eller stamtavla och ansluten till annat förbund.
Det är alltså omöjligt att säga något om storleksskillnaden för dina två katter.

Med det sagt funderar jag om åldern verkligen är korrekt, alltså att din hona är äldre. Svårt att bara se på bilder när man inte vet vikt.

Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Re: Storleks skillnad på ragdoll

Inläggav Lavine » sön 25 aug 2019, 21:08

Jag saknar också viktuppgifter, men intrycket som hanen ger mig är att han ser liten ut, antingen att han alltid varit liten eller så att han är yngre än 12 veckor. Sen hur stor någon av dem kommer bli har jag ingen susning om. Kalassöta är de!

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"