Kastrering sår

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Liselottemj
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Kastrering sår

Inläggav Liselottemj » mån 19 aug 2019, 06:29

En kompis bad mig titta på hennes katts sår. Jag har inte kastrerat någon katt med stygn som försvinner av sig själv.

Såret ser fint ut, ett par små knutor.

Nu till frågan, veterinären sa tratt/body 10-12 dagar, hur vet man om det är ok vid 10 dagar :-) Jag har bara haft katter ned stygn som ska tas bort och då kollar veterinären såret.
Norsk skogkatt och Helig Birma

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Kastrering sår

Inläggav Yrhättans » mån 19 aug 2019, 09:39

Liselottemj skrev:En kompis bad mig titta på hennes katts sår. Jag har inte kastrerat någon katt med stygn som försvinner av sig själv.

Såret ser fint ut, ett par små knutor.

Nu till frågan, veterinären sa tratt/body 10-12 dagar, hur vet man om det är ok vid 10 dagar :-) Jag har bara haft katter ned stygn som ska tas bort och då kollar veterinären såret.

Jag har bara haft stygn som försvinner av sig själv. Jag och jag föresten, mina katter har haft det.
Jag tog bort efter 10 dagar då det såg fint ut. Ingen rodnad, svullnad eller värmeökat. Jag tog bort bodyn när jag var hemma och kunde ha koll på vad honan gjorde. Alltså att tvätta av är självklart men se till att det inte blev intensivt tvätt och gnag runt stygn.
Har gått bra varje gång.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"