Kan min katt bli svartsjuk på en ny kattkompis?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Pilea
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Kan min katt bli svartsjuk på en ny kattkompis?

Inläggav Pilea » sön 28 jul 2019, 21:32

Hej!

Jag har en scottish straight på snart två år som är lite skygg och rädd vid plötsliga rörelser, men som ändå är väldigt social och vill vara med överallt. Hon är inte rädd för barn eller höga ljud. Hon är ingen knäkatt, är inte förtjust i att bli hållen och behöver vara väldigt avslappnad för att bli klappad. Hon låter mig hålla henne för att klippa klorna, även om det inte är det roligaste hon vet. Jag leker och pratar mycket med henne, hon får väldigt mycket uppmärksamhet. Hon har inga avvikande beteenden vad kommer till att äta, tvätta sig eller gå på lådan.
Har precis köpt Feliway för att se hur hon reagerar på det.

Till min fundering. Jag jobbar 100% och det blir många timmar som hon får vara ensam hemma. Jag letar därför efter en kattkompis som kan göra henne sällskap om dagarna. Scottish straight är kända för att gå väl ihop med andra djur, och jag ser ingenting som tyder på att hon inte skulle tycka om sällskap.
Jag funderar på att skaffa en ragdoll som också har liknande temperament som min katt, förutom att de är mycket mer sociala och gosiga (vilket jag kan sakna).

Min fundering är om någon har erfarenhet av att ha en skygg katt och skaffa en kattkompis som gärna myser med sin ägare. Blev er gamla katt svartsjuk? Avståndtagande? Keligare? Samma lika i sitt beteende?

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Re: Kan min katt bli svartsjuk på en ny kattkompis?

Inläggav Lurvpöse » sön 28 jul 2019, 23:18

Det brukar ofta bli förändringar när man skaffar en ny katt. Jag har mest märkt det genom att den första katten blir lite avståndstagande ett tag. Det brukar bli bättre när katterna kommit överens om rang etcetera.

Samtidigt får den första katten någon att "vara katt med" så i viss mån tycker jag att den nya katten lite ersätter en själv som sällskap. Räkna med att det blir lite konstigt och småbråkigt i början och ge det tid. Det kan gå superbra direkt också :)

Jag har haft lite samma sits, men ändå inte... hade först en social katt och skaffade en skygg fd hemlösing. De kom bra överens. Men när den sociala katten gick bort skaffade vi en kattunge som var väldigt framåt. Nu har det gått fyra år och den skygga katten har blivit betydligt tuffare och mer social. Jag tror att den skygga katten blev högst i rang och det boostade nog henne. Har aldrig sett henne som något chefsämne men jag hade fel :)
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Kan min katt bli svartsjuk på en ny kattkompis?

Inläggav Aziz » mån 29 jul 2019, 09:11

Lurvpöse skrev Har aldrig sett henne som något chefsämne men jag hade fel
:smile: Underbar kommentar!

Håller med Lurvpöse om att man får vara beredd på ändrat beteende hos den "äldre" katten. Vi har en väldigt kaxig 10 årig kisse och när han fick sällskap av en kattunge för sådär drygt 3 år sedan så blev han lite avståndstagande och kändes rätt deppig. Nu har det gått över men det tog säkert 1 år innan han var helt sig själv igen. Men han fick också en lekkompis som kan leka på katters vis så jag tror att han ändå vann på affären. Det lättaste är nog att introducera en kattunge till en äldre katt eftersom de sällan upplevs som ett hot. Man ska nog inte se det som svartsjuka. Däremot verkar det som om den äldre katten enligt katt-etiketten både uppfostrar (ibland hårdhänt, det får man vara beredd på) och tar hänsyn pga att det är en kattunge. Vår äldre katt lät t.ex. alltid lillkissen äta först och han drog sig alltid undan om vi lekte med honom och den lille ville vara med. Nu är det inte så längre. Jag har en känsla av att om man bara förstärker den äldre kissens naturliga övertag, bekräftar med mycket uppmärksamhet och låter den vara delaktiga i uppfostran av den nya katten (om det är en unge) så löser det sig med tiden. Men var beredd på ändrat beteende.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"