Päls saknas. Nån som vet varför?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
NuclearAnt
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Jack Daniels och Miss Morris

Päls saknas. Nån som vet varför?

Inläggav NuclearAnt » sön 21 jul 2019, 14:59

Vår lilla pojk på 4 år saknar päls efter en kvällsrunda ute. Han kom in med hela huvudet täckt av spindelnät så jag misstänker en noggrann undersökning av buskagen här i området.
När jag satt och plockade bort de blöta näten som hängde överallt såg jag att vänster ögonbryn saknar päls. Huden ser helt frisk ut och absolut inte sårig eller röd. Han verkar även ha ont nånstans då han skriker till och fräser ibland när han ska rulla över på rygg och "orma" sig på sin favoritfilt. Vid höger bakben får vi inte röra honom för då bits han ilsket. Så det är säkert där han har ont.

Han rör sig i övrigt obehindrat och hoppar upp på diskbänken för att se om det finns några matrester han kan släpa ner på golvet för att ge oss lite mer att skura upp, så vi inte får slut på denna underhållande uppgift.

För ca 2 veckor sedan hamnade han i bråk och kom in med ett sår på hakan som blev pälslöst. Detta har läkt och pälsen är så gott som helt utvuxen igen där.

Han är sig själv på alla punkter förutom ögonbrynet och ljumsken.

Några idéer? Eftersom han inte uppvisar några besvär när han sköter sig själv och är lika pigg och lekfull som alltid så känner jag mig inte jätteorolig för honom men att päls saknas på hud som ser helt frisk ut får mig att undra.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Re: Päls saknas. Nån som vet varför?

Inläggav Starwatcher » sön 21 jul 2019, 19:55

Boka en veterinärtid! Eftersom han har ont och dessutom tappat päls bör en veterinär undersöka katten och då kan katten även få smärtstillande. Abscesser är inte ovanligt efter kattbett. Det kan vara svårt att se ingångshålen men under skinnet kan det bildas var som behöver tömmas ut.
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 21 jul 2019, 21:18

+1 på Starwatcher. Boka veterinärtid omedelbart.

NuclearAnt
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Jack Daniels och Miss Morris

Inläggav NuclearAnt » sön 21 jul 2019, 22:24

Ingen svullnad och han bryr sig inte längre om vi tar/klämmer på honom. Har redan pratat med veterinär och fick samma råd som vanligt. Så länge inte allmäntillståndet förändras/försämras märkvärt så ska vi ge det några dagar. Han har fått vara inne idag och har vilat sig rejält. Just nu springer han fram och tillbaka i hallen och jagar sin gosedjursanka.

Vår mest nyfiken på håravfallet eftersom inget annat ser knas ut där.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"