9 mån kan som vill ut - ja/nej?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Leeloo1234
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

9 mån kan som vill ut - ja/nej?

Inläggav Leeloo1234 » lör 22 jun 2019, 14:24

Hej
Jag har en fråga om fri utevistelse: ja eller nej.

Har en snart 9 mån gammal katt som ääääälskar att gå i koppel utomhus. Har gjort det i ca 4-5 månader med oss, ett par dagar i veckan i snitt, och nu när det är
varmt flera gånger per dag. Hållit oss på tomten (inte långt borta alltså). Runt runt runt i koppel, med mig i 90 cm släptåg... :)

Han blir ledsen och frustrerad av att vara inne mycket länge trots mycket lek. Han vill ha riktigt gräs, jaga levande flugor (starka jaktinstinkter!) och ta del av spännande lukter, utforska utforska utforska. Det enda han vill nu när han är inne är att gå ut igen.

När, om någonsin, kan vi släppa honom lös? Han är verkligen en streetsmart och vaken katt. Känns inte naiv och det verkar inte vara något fel på hans lokalsinne. Lyssnar till sitt namn osv och kommer springandes när man ropar. Har en känsla av att han inte skulle gå långt men det behöver förstås inte stämma alls.

Förstår alla risker och tycker att det kan kännas läskigt då man ju inte vet vad som händer - men så väger jag det mot att låsa inne honom inomhus när han har så kul ute.

Han är kastrerad.
Renrasig.
Vi bor inte i stan, vi bor i relativt lantlig miljö.

Han är ju en....KATT helt enkelt, med instinkter som behöver tillfredsställas, långt bortom lek med leksaker inomhus. Har funderat på inhägnad också så det kanske vore en bra mellanväg. Bättre än mig i 90 cm släptåg? :)

Tacksam för tips om hur vi bäst gör!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: 9 mån kan som vill ut - ja/nej?

Inläggav Yrhättans » lör 22 jun 2019, 16:24

Leeloo1234 skrev:Hej
Jag har en fråga om fri utevistelse: ja eller nej.

Har en snart 9 mån gammal katt som ääääälskar att gå i koppel utomhus. Har gjort det i ca 4-5 månader med oss, ett par dagar i veckan i snitt, och nu när det är
varmt flera gånger per dag. Hållit oss på tomten (inte långt borta alltså). Runt runt runt i koppel, med mig i 90 cm släptåg... :)

Han blir ledsen och frustrerad av att vara inne mycket länge trots mycket lek. Han vill ha riktigt gräs, jaga levande flugor (starka jaktinstinkter!) och ta del av spännande lukter, utforska utforska utforska. Det enda han vill nu när han är inne är att gå ut igen.

När, om någonsin, kan vi släppa honom lös? Han är verkligen en streetsmart och vaken katt. Känns inte naiv och det verkar inte vara något fel på hans lokalsinne. Lyssnar till sitt namn osv och kommer springandes när man ropar. Har en känsla av att han inte skulle gå långt men det behöver förstås inte stämma alls.

Förstår alla risker och tycker att det kan kännas läskigt då man ju inte vet vad som händer - men så väger jag det mot att låsa inne honom inomhus när han har så kul ute.

Han är kastrerad.
Renrasig.
Vi bor inte i stan, vi bor i relativt lantlig miljö.

Han är ju en....KATT helt enkelt, med instinkter som behöver tillfredsställas, långt bortom lek med leksaker inomhus. Har funderat på inhägnad också så det kanske vore en bra mellanväg. Bättre än mig i 90 cm släptåg? :)

Tacksam för tips om hur vi bäst gör!

Mitt förslag är en inhägnad, det finns många trådar här om hur man bygger olika modeller, även kattstatus.se har bra ritningar. Jag själv har hägnat in vår lilla trädgård så vi kan ha altandörren öppen och katterna kan gå in och ut som dom vill. Har man möjlighet kan man sätta in kattlucka. Det känns tryggt att de inte råkar ut för faror och de är mer än nöjda med att gå ut, jaga lite flugor, beta gräs eller bara slöa i solen.
Vi har tidigare haft en sommarstuga där de från början fick gå fritt. En kväll alldeles vid den altanen höll en räv på att ta en av katterna, den fasan vill jag aldrig uppleva igen.

Leeloo1234
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Leeloo1234 » lör 22 jun 2019, 17:00

Åh vilken tur att räven inte hann ta katten! Förstår att det måste ha varit en skakande upplevelse!

Ska absolut kolla upp inhägnad, ska söka här, tack!

Jag ser att du är helig birma uppfödare (?). Vår katt är just en helig birma. Skulle du säga att just den rasen lämpar sig extra dåligt för att vara ute? Jag har förstått det så men jag förstår faktiskt inte varför om jag ska vara ärlig. Jag uppfattar starka jaktinstinkter, skinn på näsan och hög intelligens. Stöldrisk javisst. Men annars..? Vi hade tänkt innekatt (enligt uppfödarens rekommendation - för oss funkar båda fint) men sedan när han växer upp och vi lär känna honom så känns det som att han skulle må bra att vara ute (i någon form).

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 22 jun 2019, 18:10

Leeloo1234 skrev:Åh vilken tur att räven inte hann ta katten! Förstår att det måste ha varit en skakande upplevelse!

Ska absolut kolla upp inhägnad, ska söka här, tack!

Jag ser att du är helig birma uppfödare (?). Vår katt är just en helig birma. Skulle du säga att just den rasen lämpar sig extra dåligt för att vara ute? Jag har förstått det så men jag förstår faktiskt inte varför om jag ska vara ärlig. Jag uppfattar starka jaktinstinkter, skinn på näsan och hög intelligens. Stöldrisk javisst. Men annars..? Vi hade tänkt innekatt (enligt uppfödarens rekommendation - för oss funkar båda fint) men sedan när han växer upp och vi lär känna honom så känns det som att han skulle må bra att vara ute (i någon form).

Alla är egna individer, men mina har stark jaktinstinkt, tog en fågel för ett par år sedan som landade i inhägnaden. Extra dåligt hör ihop med att de sticker ut med sin vita päls som gör dom till lättfångade byten, sen är det inte roligt när de trasslar in pälsen i snår och annat för att inte prata om kåda. Jag har haft birmor som varit rena innekatter förutom inhägnad balkong och de är anpassningsbara vilket gör dom till bra innekatter. Men, har man möjlighet rekommenderar jag alltid att man bygger någon form av rastgård (det är mysigt att kunna gå ut med sin katt och ligga och sola tillsammans). Det tog lite tid innan vi fått till inhägnaden bra, de är smarta!, Vi har köpt hundgård och längst upp har vi satt plast så de inte kan klättra över.
Vi har en överenskommelse jag och katterna. Jag vet att om dom verkligen vill så kan dom ta sig över, de är fenomenala på att hoppa. Men dom gör det inte, de är nöjda med vad vi gjort. Tror du kan se en bild på min hemsida som visar lite hur vi gjort.
Men, det skulle vara fruktansvärt och jag skulle aldrig förlåta mig själv om någon försvann och jag aldrig får veta vad som hänt.

Leeloo1234
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Leeloo1234 » lör 22 jun 2019, 18:21

Vad fint ni har gjort!

Ja då tolkar jag det som att om man bedömer att individen skulle klara av det så kan katten gå ute fritt, trots ett par extra nackdelar såsom pälskrångel/bytesrisk och stöldrisk.

Jag ska se om inhägnad kan bli aktuellt, så bra med tips på olika sätt att göra.

Tack!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 22 jun 2019, 18:24

Leeloo1234 skrev:Vad fint ni har gjort!

Ja då tolkar jag det som att om man bedömer att individen skulle klara av det så kan katten gå ute fritt, trots ett par extra nackdelar såsom pälskrångel/bytesrisk och stöldrisk.

Jag ska se om inhägnad kan bli aktuellt, så bra med tips på olika sätt att göra.

Tack!

Du tolkar rätt. Men jag anser att det bästa är en inhägnad. Det är ingen stor sak att fixa och är den absolut bästa lösningen. Hör av dig om du behöver tips.
Du kommer aldrig att förlåta dig själv om du väljer att släppa fritt och er pälskling försvinner, det kan jag lova.

Leeloo1234
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Leeloo1234 » lör 22 jun 2019, 19:11

Håller med. Vill bara hans allra allra bästa, göra det jag kan för att göra hans liv så bra som möjligt.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"