Royal Canin Urinary S/O Moderate, ersättare?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
SirMacke
Kattunge
Kattunge
Katt: Saga 10 år, Nano 7 år
Kontakt:

Royal Canin Urinary S/O Moderate, ersättare?

Inläggav SirMacke » fre 14 jun 2019, 17:49

Har en katt-kille på 7 år (bondkatt) som har en tendens att bilda sten i urinblåsan, mycket smärtsamt.
Efter operation är allt bra, veterinären beordrar då maten Royal Canin Urinary S/O Moderate.
Det får då kompisen Saga äta också, hona på 10 år, bondkatt.
Problemet är att maten stannar inte nere alltid, vi tycker att det är betydligt värre med denna mat.
Sista 2 månaderna så kräks det lite kors och tvärs och soffor, sängar, mattor med mera är konstant på rengöringscykel.
Problemet försvinner nästintill helt om de får "lugn" mat, typ I/D eller vad den heter.

Ska kolla med djursjukhuset på måndag, tänkte kolla om någon har erfarenhet av detta?

kebabbert
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Re: Royal Canin Urinary S/O Moderate, ersättare?

Inläggav kebabbert » tis 12 nov 2019, 17:47

Hoppas att det löst sig. Vi botade Frasse mot urinsten, med foderbyte. Det finns en text här som du kan läsa om Urinsten:
https://allergisten.blogg.se/
Kompis med Freaky_Catgirl + Michaela!!!!
Naquita + Morgan är mina idoler.
Min älskade lilla randiga flicka, fröken Pixel, leker vid regnbågsbron sedan Mån 4 sept 2006 tillsammans med älskade randiga fröken Fjolla och älskade lilla kolsvarta hemlösa fröken Amanda. Och nu även mitt hjärta Frasse, sedan Ons 3 okt 2007.
Producerade kattungar - Adopterade hemlösingar = +2

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"