Vad är det för "fel" på min Maija!

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
anjahill
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Vad är det för "fel" på min Maija!

Inläggav anjahill » lör 08 jun 2019, 19:24

Hon kom till oss för nio år sedan tillsammans med en pojkkatt från ett hem för dumpade katter. Maija var gissningsvis runt ett år då. Hon och Wille, som pojkatten hette, blev aldrig kompisar. Wille avskydde Maija, men de var aldrig något öppet bråk dem emellan. När Wille då fick flyga till katthimlen på grund av sjukdom började Maija ändra sitt beteende. Kändes riktigt härligt att se hur hon vågade ta för sig på helt annat sätt än innan.
Maija får komma och gå som hon vill via kattluckan. Hon har aldrig vant sig vid någon toalettlåda inomhus.
Men, nu har det hänt något som jag inte är människa att förstå. Hon ränner mycket ut och in på natten. Varje gång hon kommer in via luckan, gapar hon något så otroligt högt och kusligt- inget jamande alltså - utan man kan tro att någon vill ta livet av henne. Jag får aldrig sova en hel natt . Jag vaknar minst fem gånger per natt och lyssnar på detta gapande och skrikande. Så här gjorde hon inte när Wille levde. Inget hjälper. Ibland försöker jag svara och prata lugnande, men hon slår dövörat till . Någon sa att hon vill nog anmäla sin ankomst. det tror jag inte på. Då skulle hon väl vara nöjd när jag svarar? Jag orkar snart inte mer. Vad sjutton ska jag hitta på? Hon är väldigt fäst vid mig (och vise versa :-)!), men nätterna håller på att ta kol även på min kärlek till denna, annars så kärleksfulla, späda , lilla varelse med den proportionerligt helt absurda rösten.. :swear: :-( :cry:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Vad är det för "fel" på min Maija!

Inläggav Yrhättans » sön 09 jun 2019, 10:42

anjahill skrev:Hon kom till oss för nio år sedan tillsammans med en pojkkatt från ett hem för dumpade katter. Maija var gissningsvis runt ett år då. Hon och Wille, som pojkatten hette, blev aldrig kompisar. Wille avskydde Maija, men de var aldrig något öppet bråk dem emellan. När Wille då fick flyga till katthimlen på grund av sjukdom började Maija ändra sitt beteende. Kändes riktigt härligt att se hur hon vågade ta för sig på helt annat sätt än innan.
Maija får komma och gå som hon vill via kattluckan. Hon har aldrig vant sig vid någon toalettlåda inomhus.
Men, nu har det hänt något som jag inte är människa att förstå. Hon ränner mycket ut och in på natten. Varje gång hon kommer in via luckan, gapar hon något så otroligt högt och kusligt- inget jamande alltså - utan man kan tro att någon vill ta livet av henne. Jag får aldrig sova en hel natt . Jag vaknar minst fem gånger per natt och lyssnar på detta gapande och skrikande. Så här gjorde hon inte när Wille levde. Inget hjälper. Ibland försöker jag svara och prata lugnande, men hon slår dövörat till . Någon sa att hon vill nog anmäla sin ankomst. det tror jag inte på. Då skulle hon väl vara nöjd när jag svarar? Jag orkar snart inte mer. Vad sjutton ska jag hitta på? Hon är väldigt fäst vid mig (och vise versa :-)!), men nätterna håller på att ta kol även på min kärlek till denna, annars så kärleksfulla, späda , lilla varelse med den proportionerligt helt absurda rösten.. :swear: :-( :cry:

Har det hänt något i utemiljön? Nya katter eller något annat? Din tös håller på att bli äldre och ibland kan en nattlampa som lyser så det inte är mörkt när hon kommer in vara bra.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 09 jun 2019, 11:59

Antingen har det hänt något i utemiljön som gör henne upprörd eller så har det hänt något med kissen, tex någon form av åldersförändringar. Kanske vore bra att ta henne till veterinär för en seniorkoll och hålla henne inne på nätterna. Natt-oro hos äldre katter kan avhjälpas med nattlampa, svag klassisk musik och mindre yta med allt som kisse behöver nära till hands. Hon verkar ju lite ung för begynnande demens men det kanske är bäst att en vet. får titta på henne.

Svart Pärla
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Svart Pärla » ons 12 jun 2019, 11:04

Hör din kisse som hon ska? Rätt vanligt annars att de kan vråla så,för de hör inte själva hur högt de skriker.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"