från flaskmatad till äta mat? kattungar utan mamma

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Elinnr1
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

från flaskmatad till äta mat? kattungar utan mamma

Inläggav Elinnr1 » mån 03 jun 2019, 20:32

hej!

jag hittade 3 kattungar för ca 1 månad sen. de hade precis öppnat ögonen då men såg inget än. så gissar de var runt 1-2 veckor.
har försökt nu med flera olika matträtter, fisk, blötmat av alla slag m.m. men de är inte ens inttesserade att gå i närheten av maten, jo den ena men inte de andra 2. de andra vill bara ha ersättning via spruta som jag nu gett dem sen de kom hem. hur kan jag få dem att äta mat? hur får man de intresserade av maten? försökt blanda i ersättningen så de iaf ska lukta lite som de dem brukar äta, men de är helt ointresserade.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: från flaskmatad till äta mat? kattungar utan mamma

Inläggav Yrhättans » mån 03 jun 2019, 23:11

Elinnr1 skrev:hej!

jag hittade 3 kattungar för ca 1 månad sen. de hade precis öppnat ögonen då men såg inget än. så gissar de var runt 1-2 veckor.
har försökt nu med flera olika matträtter, fisk, blötmat av alla slag m.m. men de är inte ens inttesserade att gå i närheten av maten, jo den ena men inte de andra 2. de andra vill bara ha ersättning via spruta som jag nu gett dem sen de kom hem. hur kan jag få dem att äta mat? hur får man de intresserade av maten? försökt blanda i ersättningen så de iaf ska lukta lite som de dem brukar äta, men de är helt ointresserade.

Det kan ta tid att vänja dom vid mat, det är både bekvämt och gott med ersättning. Jag tycker du gör rätt som blandar i lite ersättning för att det ska lukta rätt. Det som har fungerat bäst hos mig med kattungar som tycker det är krångligt att äta är rått kött, köttfärs, små bitar skinkstek o s v. Se till att köttet har varit fryst och lägg det på golvet. Från början kan de leka lite med det, men när de väl smakat brukar det gå fort att få över dom på blötmat. Se till att det är rumstempererat när du serverar så smakar det bäst.

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Re: från flaskmatad till äta mat? kattungar utan mamma

Inläggav Stig-Britt » tor 06 jun 2019, 17:20

Bra att du blandar med ersättning. Rå köttfärs brukar funka bra att börja med. Ibland kan man få rulla små små köttbullar och lägga in i munnen på dem för att de ska börja äta. Har de väl fått in mat i munnen brukar de fatta tycke för maten.
I won't yield before a man.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"