Ny katt och gammal katt vänner?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
CurrySiri
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Ny katt och gammal katt vänner?

Inläggav CurrySiri » fre 31 maj 2019, 12:05

Hej alla :-)
Vi har en 9-årig katthona vid namn Curry. Hon har alltid trivts bra här, tycker om att mysa och ligger ofta hos mig i sängen eller på mig i soffan.
Nu har vi en ny familjemedlem som vuxna hemmaboende dottern skaffat, en hona på 15 veckor, heter Siri.
Vi introducerade henne försiktigt i början, var med mest hela tiden o höll koll. Det blev lite morr o fräs från Curry men andra dagen lugnade det ner sig o hon luktade Siri mycket i rumpan.
Siri har bott här ca 3 veckor nu o det har sakta blivit bättre, de nosar mycket på varandra och leker genom att jaga varann. Men när den lille ligger på min säng (tanken var att hon ska ligga på dotterns säng om någon men hon hoppar upp på min allt oftare) vill inte Curry ligga där alls, och inte i övrigt heller. Hon har även slutat ligga på mig i soffan. Detta trots att jag kallar på henne både till säng o soffa. Vi gör allt för att hon inte ska känna sig utanför. Kelar o pratar extra mkt med henne o hon verkar inte direkt sur. Men nånting är det väl när hon beter sig såhär. Hon har nu det sista börjat fräsa åt Siri när hon går förbi men dom leker lika mkt som innan så jag gissar att det är kortare irritationsmoment, eller är det pga nåt annat? Oavsett undrar jag om jag ska ta det på allvar eller inte.
Jag blir ledsen för Currys skull för jag vet ju hur mkt hon tkr om att ligga hos mig... samtidigt kan jag ju inte neka Siri... Hur ska jag göra?
Kanske ska tillägga att dom är innekatter.

Guran
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Norsk Skogkatt

Re: Ny katt och gammal katt vänner?

Inläggav Guran » lör 01 jun 2019, 11:11

Hej!

Har sett detta betteende tidigare. Den gamla Katten gillar inte att få en inkräktare i sitt hem och som "tar över" husse eller matte, ligg platser m.m. Men ge det hela bara tid, så vänjer sig den äldre katten oftast vid nykomlingen och återgår till sina vanliga rutiner. Gamla Katter, kan dock tycka att ung Katten är litet väl livlig och drar sig undan något. Men de blir säkert kompisar till slut.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 01 jun 2019, 23:26

Jag tycker det verkar ha gått väldigt bra. Du får räkna med att det tar cirka ett halvår innan de hittat sina roller. Din äldre katt får en del behov tillgodosedda av den nya katten som lek och annat, sen tar det tid innan hon tar tillbaka sin matte. Du/ni gör alldeles rätt som försöker se till att den äldre katten får känna att hon är i centrum. Eftersom det är innekatter är det bra om ni kanske skapar fler platser där den äldre kan dra sig undan om hon blir lite less på den nya som har massor av energi. Gärna lite högt så hon kan ha utsikt och kontroll.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 02 jun 2019, 12:07

Det verkar helt normalt. Känner igen det du skriver från tiden då vår yngsta katt var nykommen i familjen och den äldre katten drog sig undan. Det löste sig dock med tiden. Så fortsätt bara att visa den äldre katten att hon fortfarande är mattes ögonsten. Jag tror inte att det handlar om svartsjuka utan är en blandning av uppfostran och hänsyn så länge den nya är unge. Det går som sagt över med tiden och de hittar sina roller. Tror att mattehjärtat lider mest. ;-)

CurrySiri
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav CurrySiri » mån 03 jun 2019, 11:01

Guran skrev:Hej!

Har sett detta betteende tidigare. Den gamla Katten gillar inte att få en inkräktare i sitt hem och som "tar över" husse eller matte, ligg platser m.m. Men ge det hela bara tid, så vänjer sig den äldre katten oftast vid nykomlingen och återgår till sina vanliga rutiner. Gamla Katter, kan dock tycka att ung Katten är litet väl livlig och drar sig undan något. Men de blir säkert kompisar till slut.

Får se om jag gör rätt nu... Har aldrig skrivit i forum förr så är lite osäker på hur jag svarar personligt... :-k

Tack för ditt svar. Ja herregud, Siri är den livligaste kattunge jag sett. Uppfödaren sa att hon var den livligaste av alla i kullen. Så nog blir Curry lite trött på henne ibland, men hon älskar ju att jaga och att jagas så den biten får hon mer än väl av nu och vi slipper hålla på så mkt med det :-D

CurrySiri
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav CurrySiri » mån 03 jun 2019, 11:10

Yrhättans skrev:Jag tycker det verkar ha gått väldigt bra. Du får räkna med att det tar cirka ett halvår innan de hittat sina roller. Din äldre katt får en del behov tillgodosedda av den nya katten som lek och annat, sen tar det tid innan hon tar tillbaka sin matte. Du/ni gör alldeles rätt som försöker se till att den äldre katten får känna att hon är i centrum. Eftersom det är innekatter är det bra om ni kanske skapar fler platser där den äldre kan dra sig undan om hon blir lite less på den nya som har massor av energi. Gärna lite högt så hon kan ha utsikt och kontroll.

Tack för ditt svar. Vad skönt att du tycker det :-) . Det trista är att försöker man själv leka med Curry nu så kommer Siri och tar över, vilket man ju kan förstå men måste väl vara frustrerande för Curry?
Jag hoppas det går som du säger, jag saknar liksom Curry nu...
Är så svårt att balansera det hela för man vill ju inte lämna Siri utanför heller.
Ska absolut försöka skapa fler höga platser :-)

CurrySiri
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav CurrySiri » mån 03 jun 2019, 11:24

Aziz skrev:Det verkar helt normalt. Känner igen det du skriver från tiden då vår yngsta katt var nykommen i familjen och den äldre katten drog sig undan. Det löste sig dock med tiden. Så fortsätt bara att visa den äldre katten att hon fortfarande är mattes ögonsten. Jag tror inte att det handlar om svartsjuka utan är en blandning av uppfostran och hänsyn så länge den nya är unge. Det går som sagt över med tiden och de hittar sina roller. Tror att mattehjärtat lider mest. ;-)

Tack för ditt svar. Vad glad jag blir över era positiva svar! Har lite positivare förhoppningar nu :-)
Ja herregud, mattehjärtat har varit helt förstört, varit så ledsen, men det känns bättre nu. Svansen är ofta i topp iaf och det är väl något positivt? :-)

CurrySiri
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav CurrySiri » tor 27 jun 2019, 09:24

Lite uppdatering...
Det ni tre skrev lugnade ner mig o dottern avsevärt så var verkligen jättetacksam för era svar ❤. Dom lekte o jagade varann mer o mer, det såg ut att bli bra, men nu har det blivit värre.
För några dagar sen brottades Siri med Curry och bet henne i läppen, Curry blev ju rasande, inte så hon försökte skada Siri men jäklar så hon lät. Sen dess verkar hon inte vilja veta av Siri. Hon fräser eller morrar åt henne så fort hon får möjlighet, det räcker att Siri går förbi henne. Ofta puttar hon även till henne med tassen.
Curry vill heller inte leka med henne längre. Hur det är på natten vet jag ju inte iofs...
Att katter kan vara långsinta vet man ju men jag börjar bli lite orolig nu, o det verkar som Siri har börjat påverkas oxå... Jag blir jätteledsen för bådas skull.
Currys beteende började förändras innan det här med läppen men det blev ju värre efter det. Är det liksom kört nu...?
Finns det något vi kan göra för att försöka vända på situationen?
Alla svar mottas med tacksamhet ❤

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tor 27 jun 2019, 14:28

CurrySiri skrev:Lite uppdatering...
Det ni tre skrev lugnade ner mig o dottern avsevärt så var verkligen jättetacksam för era svar ❤. Dom lekte o jagade varann mer o mer, det såg ut att bli bra, men nu har det blivit värre.
För några dagar sen brottades Siri med Curry och bet henne i läppen, Curry blev ju rasande, inte så hon försökte skada Siri men jäklar så hon lät. Sen dess verkar hon inte vilja veta av Siri. Hon fräser eller morrar åt henne så fort hon får möjlighet, det räcker att Siri går förbi henne. Ofta puttar hon även till henne med tassen.
Curry vill heller inte leka med henne längre. Hur det är på natten vet jag ju inte iofs...
Att katter kan vara långsinta vet man ju men jag börjar bli lite orolig nu, o det verkar som Siri har börjat påverkas oxå... Jag blir jätteledsen för bådas skull.
Currys beteende började förändras innan det här med läppen men det blev ju värre efter det. Är det liksom kört nu...?
Finns det något vi kan göra för att försöka vända på situationen?
Alla svar mottas med tacksamhet ❤

Nej, det är inte kört. Två steg fram och ett steg tillbaka så det är bara att börja om lite.
Servera god mat på varsin tallrik med lagomt avstånd (kanske en meter), så fort ni ser det går bra, minska avståndet tills de kan äta bredvid varandra.
Lek med båda samtidigt, alltså en människa per katt tills de slappnar av. Gör det varje dag.
Tänk dig själv om någon du börjar bli kompis med helt plötsligt biter dig (hon gjorde det inte för att vara elak men kattungar har lätt att bli ivriga och behöver uppfostras av äldre katter).
Det kommer att bli bra igen.
Såklart också fortsätta med egentid till varje katt så de känner sig speciella.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » lör 29 jun 2019, 12:32

Det har hänt här hemma också att de har råkat skada varandra när de brottats för hårdhänt. En gång fick lillen en kyss på örat så vi fick åka till vet och han fick antibiotika och en annan gång fick den äldre kattherren en klo i huvudet som också behövde behandlas. Har du möjlighet så håll klorna klippta.

Kissar kan som sagt vara lite långsura men det går över till slut i de allra flesta fall. Gör som Yrhättans skriver och se till att det finns gott om alla resurser som är viktiga för katter, dvs flera toalåder än kissar, många sköna platser att dra sig undan till och vila från varandra och att var och en får äta utan avbrott och leka mycket med matte på egen hand så löser det sig säkert.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"