Torrfoder för specifika raser?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Guran
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Norsk Skogkatt

Torrfoder för specifika raser?

Inläggav Guran » tis 21 maj 2019, 19:06

Hej!

Såg att Royal Canin har detta. Marknadsföring eller har olika raser verkligen olika kost behov?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Torrfoder för specifika raser?

Inläggav Yrhättans » tis 21 maj 2019, 21:05

Måste ärligt säga att jag vet inte. Jag har fått provpåsar för olika raser och mina birmor har fått testa, en del foder har väldigt stora bitar och en del mindre. Vad som ev skiljer i innehåll har jag ingen aning om. För mig gäller att katten ska må bra av och tycka om fodret. Torrfoder är det som alltid finns framme men blötmat är deras huvudföda. Det finns foder med lägre energiinnehåll för steriliserade, kastrerade och äldre katter. Jag är av den åsikten att eftersom mina katter inte är överviktiga (möjligen rultan Yra) så har det aldrig fallit mig in att ge något annat än foder med högt energiinnehåll. Jag vet hur fort dom kan rasa i vikt när de blir sjuka.
Med det sagt ska ingen katt självklart vara tjock, men hellre lite för mycket än lite för lite.

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » ons 22 maj 2019, 10:01

Tack för svaret!
Bra att veta att man inte behöver köpa speciellt foder för steriliserade Katter. ( Nita, har en bra trivsel vikt verkar det med hjälp av Purina Pro Plan ). Och som jag har hört ett par gånger att foder för steriliserade Katter skyddar mot urinvägs problem, är väl rätt utdaterat nu mer? Eftersom de bättre tillverkarna har tagit hänsyn till detta i sina normal energi och hög energi foder.

Jag är litet skum på detta med "Ras foder". Kan inte tro att mat intaget, beror på vilken ras man har? Katt rasers energi behov är väl det samma över hela linjen kan jag tänka? Möjligen, kan långhårs katter ha hjälp av någon slags "päls förbättrare" om nu sådant verkligen finns och fungerar?

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » ons 22 maj 2019, 10:46

Nej, det behövs inga rasfoder. RCs strategi att utforma foder för allehanda trams är helt enkelt bara en strategi för att köpa sig hyllmeter i djuraffärerna. De syns mer, konkurrenterna syns mindre.
I won't yield before a man.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 23 maj 2019, 07:59

Stig-Britt skrev:Nej, det behövs inga rasfoder. RCs strategi att utforma foder för allehanda trams är helt enkelt bara en strategi för att köpa sig hyllmeter i djuraffärerna. De syns mer, konkurrenterna syns mindre.

+ 1

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » tor 23 maj 2019, 10:23

Stig-Britt skrev:Nej, det behövs inga rasfoder. RCs strategi att utforma foder för allehanda trams är helt enkelt bara en strategi för att köpa sig hyllmeter i djuraffärerna. De syns mer, konkurrenterna syns mindre.

Ok. då var det som jag misstänkte hur det låg till.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"