Hjälp! Min katt attackerar gäster!

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
babydoll123
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Hjälp! Min katt attackerar gäster!

Inläggav babydoll123 » sön 12 maj 2019, 11:57

Min 10-åriga honkatt har sen jag adopterade henne (för ca 5 år sedan) varit väldigt orolig när det kommer nytt folk. Vissa personer accepterar hon men det händer ofta att hon fräser åt och ibland attackerar mina gäster. Hon kan även flyga på dem oprovocerat bara de går förbi henne. :-(

Detta har gjort att jag knappt vågar bjuda hem folk för jag vet inte hur hon kommer att reagera. Jag tycker det är otroligt pinsamt och jobbigt när hon är aggressiv och oroar mig jättemycket innan.
Jag har löst det med att inte bjuda hem folk Hon tycker extra illa om barn, vilket gör att jag inte vill bjuda hem min familj för jag är orolig att hon ska skada dem.

Det är inget nytt beteende för henne, utan det hände redan första månaden då hon kom till mig. Hon är kastrerad, jag har nyligen röntgat tänderna på henne och varit på seniorkontroll, så fysiska problem har blivit uteslutna. Hon är innekatt och jag bor i en lägenhet så jag har inte möjlighet att släppa ut henne. Har provat att ta ut henne i sele, men hon får panik. Jag har provat Feliway men det funkar inte. När hon gör utfall har jag bara lyft undan henne och försökt lugna, aldrig bestraffat henne.

Någon som löst en liknande situation? :-(
Senast redigerad av babydoll123 mån 13 maj 2019, 18:12, redigerad totalt 1 gång.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Hjälp! Min katt attackerar gäster!

Inläggav Aziz » mån 13 maj 2019, 08:28

Finns det ingen möjlighet att låta henne vara i ett annat rum när du får gäster? Att hon attackerar dem beror troligen på att hon blir rädd, särskilt barn upplever många katter som skrämmande eftersom de låter mycket och ofta rör sig lite oberäkneligt. Katten mår inte dåligt av att vara instängd de timmar som besöket varar, tvärtom känner hon sig säkert tryggare då. Se till att hon har allt hon behöver i rummet kattlåda, mat, vatten och leksaker. Ett annat alternativ om du inte redan har det, är att hon har tillgång till höga platser dit hon kan komma undan från gäster och barn. Tex höga klätterträd med bäddar högs upp. Du kan också involvera gästerna i katt-träning genom att låta dom ge henne något favoritgodis så att hon med tiden förknippar gäster med något positivt. Lugn och tålamod är viktigt från alla.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Hjälp! Min katt attackerar gäster!

Inläggav Starwatcher » mån 13 maj 2019, 11:37

Just det här problemet har tagits upp i kattbeteende experten Jackspn Galaxys program "My cat from hell" som finns på dplay.se Kostar 79 kr per månad utan uppsägningstid. Programmen är inte fler än att man kan hinna med alla på en a två månader.

I samtliga fall har det berott på revirosäkerhet hos katten eller att gästerna trots allt inte respekterar kattens behov av personligt utrymme.

Mina katter avskyr innerligt om gäster börjar peta på deras leksaker, klätterträd odyl. Jag brukar säga till att det är katternas och att dom vill ha sina saker i fred. En bekant upplevde att katten blev aggressiv mot gäster men jag förstår katten för det är inte konstigt att bli väckt och ivägkörd när man sover gott i soffan. Så länge katten fick ligga i fred hände inget alls.

Hur är det när du har gäster? Hög musik är inte ovanligt och sådant kan stressa katter rejält. Andra saker mina katter avskyr är om gäster luktar av cigarettrök, sådan gäster görs sig bäst utanför hemmets fyra väggar enl mina katter :smile:

Se till att katten har höga utrymmen som är kattens egna och tala om för gäster att där vill katten vara i fred. Ett alternativ är att låta katten vara i ett eget rum dit gäster inte får gå.

Skulle rek att du tar kontakt med beteende expert. Det finns flera numera i Sverige. Jag vet många som fått bra hjälp av Susanne Hellman Holmström på kattproblem.se De råden hon gav var inga konstiga alls utan bra, konkreta råd.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"