Ena katten har blivit livrädd för andra katten bara sådär - försoningstips mottages tacksamt!

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
GustavoRexFan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Ena katten har blivit livrädd för andra katten bara sådär - försoningstips mottages tacksamt!

Inläggav GustavoRexFan » mån 29 apr 2019, 17:10

Hejsan!

Jag har två honkatter (Devon Rex) som brukar komma överens väldigt bra även om ena yngsta katten, Dotty, är mer lekfull och har hög energi jämfört med sin lugna syrra Nalah (2 veckor äldre från en annan kull o uppfödare). Katterna är snart 2 år i juli och augusti (ca 2 veckors mellanrum). De har bott ihop i mer än 2 år sen de var 15-17 veckor gamla. Tog hem dem från två olika uppfödare över en helg, så Dotty har bara bott ett dygn som ensam katt hos mig ;)

Igår tänkte jag att de var dags att ta tag i att lära katterna gå i sele inför sommaren.
Det var inga problem alls att få på ett harnesk på Nalah, en minimal design med smala band i turkos färg.
Sedan så lätt jag henne ha på harnesk och gjorde lite hushållssysslor svårt att uppskatta hur länge men ca 30 minuter minst.

Från ingenstans hör jag ett konstigt läte som jag aldrig hört förut följt av ett välbekant djupt morrande, jag ser efter och Dotty fräser och morrar djupt åt Nalah som fortfarande är lugn om något nervös, men verkar inte förstå vad Dotty är så dramatiskt för.

Jag tar snabbt av harnesket från Nalah och försöker liksom visa upp Nalah, se det är bara Nalah - Dotty skriker till och springer iväg. Jag följer efter för att försöka lugna henne och Nalah följer efter och försöker närma sig Dotty som bara blir mer hysterisk, fräser morrar och skriker till och springer iväg varje gång Nalah kommer för nära.

Det höll i sig hela kvällen så till slut behövde jag separera dem. Ena katten i hallen o sovrummet och toaletten andra katten i vardagsrummet och köket.

Det här har hänt en gång innan efter att Nalah varit hos veterinären och blivit steriliserad och var tvungen att ha på sig en röd cat-suit som täckte hela kroppen i ett par dagar. Då kunde jag förstå att Dotty inte kände igen Nalah som både såg och säkert doftade helt annorlunda. Nalah var rädd för Dotty på samma sätt när det var Dottys tur.

Är det fler som har en katt som beter sig likadant - blir livrädd så fort den andra katten har förändrats på något sätt?
Jag är förvånad över reaktionen blev såhär dels för att harnesket är så smalt och täcker en Nalah väldigt lite, sedan så var jag väldigt snabb på att ta av harnesket så fort Dotty blev rädd, men det hjälpte inte och hade inte släppt i morse heller.

Har ni några tips på hur man, helst förhindra det här beteendet (så att jag kan öva båda katterna i att bära sele)?
- Dotty verkade helt oberörd ett tag tills att hon upptäckte selen på Nalah.

Om ni har ett bra tips på hur man kan påskynda försoningen vore också bra?

Jag är mån om att de blir vänner snart eftersom Dotty blir så aggressiv mot Nalah. Jag vill inte att Nalah ska bli rädd för Dotty om hon fortsätter och fräser sådär.

Tacksam för all hjälp!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Ena katten har blivit livrädd för andra katten bara sådär - försoningstips mottages tacksamt!

Inläggav Starwatcher » mån 29 apr 2019, 20:57

Dotty blev nog väldigt rädd när hennes kompis inte såg ut som hon brukar göra. Mina katter anser också att man inte får se ut eller lukta på annat sätt än vanligt!

Feliway friends i vägguttag gör att hemmet luktar kompis. Det tar några dagar innan det har effekt.

Separera katterna och gör i princip en nyintroduktion genom dörr, galler beroende på hur spänd situationen är. Gör allt positivt för katterna dvs matskålar där dom kan se och känna lukten av varandra, godis i mängder och lek med båda katterna först var och en för sig och sedan när båda är tillsammans.

Låt det ta tid! Bryt när om katterna börjar bli spända så att varje pass slutar på topp. Lite vila och sedan kan man låta katterna träffas igen en stund. Hur lång tid det tar kan variera mkt.

Ett tips inför senare koppel/sel test är att först bara låta selen ligga framme ett bra tag så katterna kan bekanta sig med den. I värsta fall får man helt enkelt hoppa över att gå på koppelpromenader. Min ena katt får av hälsoskäl inte gå ut och därmed får hennes kullbror inte heller det. Sådant hade hos oss garanterat orsakat osämja. I stället har vi nätat in altanen. Du kanske kan näta in en altan eller balkong som alternativ?

På youtube finns Jackson Galaxys kanal där du hittar bra klipp på hur man får katter att bli vänner igen. Han har även en hemsida med tips. Hans tv-program "My cat from hell" med massor av tips finns på dplay.se
Bild

GustavoRexFan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Re: Ena katten har blivit livrädd för andra katten bara sådär - försoningstips mottages tacksamt!

Inläggav GustavoRexFan » mån 29 apr 2019, 22:21

Tack Starwatcher!

Du har nog rätt i att Dotty är känslig för förändringar i utseendet och doft för Nalah.
Idag har det gått rätt så bra så länge de håller rätt avstånd.

Ska ge det en dag till, om det inte funkar får jag börja med re-introducera dom mer metodiskt ;)

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"