Vår katt kräks väldigt ofta

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
malaro
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: En svartvit kastrerad hona, 5 år

Vår katt kräks väldigt ofta

Inläggav malaro » sön 28 apr 2019, 09:13

Vi har en liten svartvit hona som är kastrerad för ca 4 år sedan. Katten är ca 5 år gammal, innekatt då vi bor i lägenhet, men har smitit ut nån gång, hoppat ut från balkongen och kanske varit borta et eller två dagar.

När vi köpte katten, köpte vi också torrfoder och blötfoder. Katten valde naturligtvis blötfoder och vägrar i princip helt torrfoder. Varje gång jag försöker med torrfoder blänger hon på mig och går iväg med högburet huvud. Hon gillar inget torrfoder iaf inte de sorter jag testat. Köper i stort sett all mat till katten på ICA Maxi då det är närmast dit.

Hon äter bara Friskies, påsarna man köper i gula kartonger. De i gelé funkar bäst. De i sås hon slickar bara i sig såsen och lämnar köttbitarna.

Har provat andra sorters våtfoder, men antingen fnyser hon bara och går därifrån, eller så äter hon, En halvtimma efter hon ätit, kräks hon upp allt, helst då på mattor, madrasser, bordsdukar. Så det blir bara att gå tillbaks till Friskies och då är allt ok.

Nu till problemet: Hon kräks i stort sett varje dag nu, ca en halvtimma efter att hon ätit, hulkar och har sig. Misstänkte först att det var nåt fel på maten, kontaktade Nestle om detta och gav dem batchnumret på kartongen. Men de har naturligtvis inte hört av sig igen.

Jag har köpt nya kartonger med andra batchnummer, katten äter men kräks av alla sorter (det är olika typ av kött i varje påse). Misstänker att det är något fel med kattens mage. Kan det vara hårbollar som stoppar upp? Katten är för övrigt pigg och som vanligt.

Någon som har nåt tips på vad man kan göra eller testa? 1000 tack på förhand!

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Re: Vår katt kräks väldigt ofta

Inläggav Starwatcher » sön 28 apr 2019, 11:51

Boka veterinär tid. Kan vara allt från hårboll, stoppning tarmen, magkatarr till foderallergi.
Bild

Användarvisningsbild
Jango
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: 1 Tjej 1 Kille/Bondkatter
Kontakt:

Inläggav Jango » lör 01 jun 2019, 16:32

Spyr hon så ofta bör du gå till veterinären med henne och ta prover OMG. Det verkar som om hon inte tål något ämne eller så i maten.

Min honkatt är 5 år, svart/vit, älskar såsen o lämnar mycket av köttet om jag ställer fram nytt. Hon älskar också Friskies men jag blandar det med Orijen eftersom det är bättre.

Min katt spyr också ovanligt mycket, dock handlar det om några gånger/månad, vilket är för mycket normalt sett, jag tror dock bara att hon slickar på/äter saker som innehåller för mkt bakterier eller nåt, katter är ju tåliga men man har ju sett hur dom helst plötsligt kan börja slicka och mumsa i nåt hörn på fönsterbrädan där det sitter nåt gammalt spindelnät och en massa damm osv.

orm
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav orm » sön 03 nov 2019, 10:58

Jag har en katt Brage som blir 12 år idag . Som äter bozita blöt å Orijen torr . Nu är det så att han spyr om han får för mycket mat på en gång å han äter upp det . Tror det är mest från blötfodret . Torrfodret ligger i en labyrint . Å han får bara lite i taget. Om jag ger små portioner på morgonen flera gånger å sen när jag kommer hem på kvällen samma sak så blir det bra å det i toan ser bra å hårt ut också. Du försöker han gärna ta av min mat eller om det ligger något på golvet. Vad kan detta bero på?. Jag kan såklart ta ett samtal med en veterinär utan kostnad först. Han är korthårig å jag har ej sett något hår i spyan utan bitar å vatten från fodret .

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 04 nov 2019, 14:49

Skulle definitivt ta kisse till veterinär om hon kräks så ofta.

Min ena katt kräks om han kastar i sig maten, särskilt om den kommer direkt från kylen. Han äter bara MUSC (tinade köttbullar) och de är tyvärr svåra att ge på annat sätt än på fat. Bäst är att ge honom rumstempererad mat med små portioner och ofta. Men svårt att säga något om din katt annat än att vet borde titta på det.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"