Matallergi?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Rover55
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Matallergi?

Inläggav Rover55 » tor 25 apr 2019, 18:49

Finns det något foder som är baserat på fisk och inte kött? Anledning till frågan är att min ena katt (13 år) får kraftiga diarreer av både skonfoder som vanligt foder. Dock blir magen normal vid konsumtion av t.ex sardiner,torsk,tonfisk. Enl. veterinär är proteinerna olika mellan fisk och kött från t.ex kyckling,nöt m.m
hade därför hoppats på att någon fabrikant gör ett helfoder som innehåller fiskprodukter istället för kött.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Matallergi?

Inläggav Aziz » fre 26 apr 2019, 01:23

Rover55 skrev:Finns det något foder som är baserat på fisk och inte kött? Anledning till frågan är att min ena katt (13 år) får kraftiga diarreer av både skonfoder som vanligt foder. Dock blir magen normal vid konsumtion av t.ex sardiner,torsk,tonfisk. Enl. veterinär är proteinerna olika mellan fisk och kött från t.ex kyckling,nöt m.m
hade därför hoppats på att någon fabrikant gör ett helfoder som innehåller fiskprodukter istället för kött.

Äter katten torr eller våtfoder? Canagan har tex ett torrfoder som är baserat på lax och det finns ju även olika våtmat med fisk. Men det kanske endast är som smaksättare och ändå innehåller köttprotein? Om så inte är fallet finns ju fisk bland tex Mjaus sortiment som är prisvärt och bra.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » sön 28 apr 2019, 15:05

Aziz skrev:Men det kanske endast är som smaksättare och ändå innehåller köttprotein? Om så inte är fallet finns ju fisk bland tex Mjaus sortiment som är prisvärt och bra.

Oftast är det just så att det som står på tetran (tex Lax i sås) endast är inblandat som smaksättare - enligt min erfarenhet oftast runt 4-6%. Utöver det så har de flesta tillverkare ett "grundrecept" som de använder till tex sina våtfoder. Så det är till att läsa innehållsförteckningen och, om det inte tydligt framgår, kontakta tillverkaren för att ta reda på vilka djur som kött/animaliska biprodukter kommer ifrån.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 28 apr 2019, 20:48

Enda som jag kommer på är Thrive blötmat som har varianter som enbart innehåller fisk och inget kött.

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattma ... ete/391106
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 29 apr 2019, 14:11

Colourspot skrev:
Aziz skrev:Men det kanske endast är som smaksättare och ändå innehåller köttprotein? Om så inte är fallet finns ju fisk bland tex Mjaus sortiment som är prisvärt och bra.

Oftast är det just så att det som står på tetran (tex Lax i sås) endast är inblandat som smaksättare - enligt min erfarenhet oftast runt 4-6%. Utöver det så har de flesta tillverkare ett "grundrecept" som de använder till tex sina våtfoder. Så det är till att läsa innehållsförteckningen och, om det inte tydligt framgår, kontakta tillverkaren för att ta reda på vilka djur som kött/animaliska biprodukter kommer ifrån.

Ja misstänkte att det var så. Det är inte så lätt att förstå sig på innehållsförteckningen alla gånger. Så tacksam för att kissarna hemma inte är allergiska. Peppar peppar.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Inläggav Weaxzezz » tor 02 maj 2019, 07:36

Jag misstänker starkt att min katt är allergisk/reagerar på allt spannmål i mat. Verkar nu som att hon bara tål blötmat helt utan vegetabilier (inte ens fibrer). Kan ju vara det också?

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » tor 02 maj 2019, 22:45

Både Applaws och Acana har torrfoder som är fiskbaserat.
I won't yield before a man.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"