Katter är inte veganer

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
ClaesC
Kattunge
Kattunge
Katt: Birman Kajsa o huskatten Lucas

Katter är inte veganer

Inläggav ClaesC » tor 11 apr 2019, 22:42

Jag hörde om en vegansk familj som bara gav sin katt vegansk mat. Katten mådde dåligt och tynade bort. Katter är rovdjur och behöver animaliskt protein. Att inte ge dem detta är lika mycket djurplågeri som att döda kor. I båda fallen handlar det om människans arrogans gentemot andra djurarter. Kan du inte acceptera detta, ska du inte ha katt!

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Re: Katter är inte veganer

Inläggav Mysseman » fre 12 apr 2019, 16:52

Jag har en kompis som är vegan, när hon hade katt gav hon katten veganmat.. Jag tyckte ju givetvis inte att det var okej och när katten fick gå ute kom hon hem med en egen middag - ekorre!

Idag har hon hundar som äter veganmat, jag är inte kunnig vad gäller hundar men tänker spontant att dom mår bäst av en varierande kost, eller?

Men ja, katter är och förblir köttätare!
Simon, Bassel, Stella, Prinsen och Nåna - älskade och saknade ♥

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 13 apr 2019, 09:21

Mysseman skrev:Jag har en kompis som är vegan, när hon hade katt gav hon katten veganmat.. Jag tyckte ju givetvis inte att det var okej och när katten fick gå ute kom hon hem med en egen middag - ekorre!

Idag har hon hundar som äter veganmat, jag är inte kunnig vad gäller hundar men tänker spontant att dom mår bäst av en varierande kost, eller?

Men ja, katter är och förblir köttätare!

Så hemskt! Att ge katter veganmat är ju djurplågeri :swear: Och visst har du rätt i att hundar behöver en varierad kost där kött ingår.

Är man så strikt vegan att man inte kan tänka sig att ha ngt med kött i hemmet finns det ju väldigt trevliga husdjur som just äter enbart vegetabilier som t.ex kanin. Underbara djur som ju också blir sociala.
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » lör 13 apr 2019, 13:38

Det står i lagen att katter och hundar ska ha artanpassad föda. Det finns till och med prejudicerande dom på det - det är OLAGLIGT ich klassas som vanvård/djurplågeri att ge katter vegetarisk/vegansk mat.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Shroomy, huskatt

Inläggav Weaxzezz » lör 13 apr 2019, 16:16

Katter måste ha kött, absolut, men hundar kan faktiskt komma undan med vegetarisk kost, men det är svårt. Finns ett märke, vad jag vet, som tillverkar vegetariskt helfoder för hundar och har bara hört bra om det - men samtidigt tycker jag att det är viktigt, oavsett, att hålla koll på hunden och hur den mår på det fodret.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"