Kattunge med magproblem?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Doki
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Ocicat

Kattunge med magproblem?

Inläggav Doki » tis 02 apr 2019, 12:29

Hej! :vinka:

För drygt tre veckor sedan hämtade jag hem två små ocicatkillar. De är 16 och 17 veckor gamla (halvbröder). Båda använder lådan väldigt bra, men den äldsta har haft en del "olyckor". Redan från start har han kunnat lämna en liten klutt efter sig någonstans. Min absolut första tanke var att det kunde vara i ren protest när jag under deras andra dag hos mig var tvungen att stänga dem ute från ett rum, varpå jag fann en klutt på köksgolvet. Men det stämde inte riktigt. :-?

Nästa gissning var att han kort och gott hade små olyckor när han var upptagen med något annat - det har hänt att han hoppat upp på köksstolen bredvid mig, och när han klättrat över till mitt knä har han lämnat en liten brun sak efter sig där han precis suttit. Samma sak har hänt när han lekt i sängen och väntat på ett tillfälle att attackera brorsan - han har själv verkat ganska förvånad. :shock:

Efter drygt två veckor blev han plötsligt lös i magen. Det höll i sig i två dagar, men han verkade ha stora besvär med att få ur sig det han skulle. Jag ringde veterinären som tipsade om avmaskning, FortiFlora och speciellt foder. Bara några minuter efter avslutat samtal lämnade grabben en ny klutt på golvet - han var inte lös i magen längre. Jag drog ändå iväg och köpte allt jag fått tips om, och nu har båda två fått FortiFlora och Royal Canin Gastro Intestinal i en vecka. Minstingen har det aldrig varit några problem med, men den äldsta krånglar det fortfarande för. Nu kan han hoppa ner i lådan och gräva en grop, men det verkar inte som att han får ur sig allt. Istället har han nästan alltid något "på gång" när han hoppar ur lådan, och det verkar inte som att han märker det. Jag har vid flera tillfällen suttit med honom bredvid lådan och "masserat" mage och bakben, vilket är ren improvisation för jag har ingen aning om hur man ska tackla det här! Det verkar hur som helst få honom att slappna av tillräckligt för att han ska få ut det som "fastnat", men någon faktisk lösning är det ju inte.

Jag har pratat med uppfödaren som säger att hon aldrig har hört om något liknande, och hon känner inte till att han haft några problem innan. En annan uppfödare som jag pratat med säger samma sak - hon har varit uppfödare i många år och har huset fullt med katter, men hon har inga förslag på vad det kan bero på.

Finns det några kloka, vänliga själar där ute som vet vad jag borde göra? :rose:

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Re: Kattunge med magproblem?

Inläggav satanica » tis 02 apr 2019, 14:24

Är det hårda eller mjukare knuttar? Kan det fastnat i rumpan och sedan lossna vid senare tillfälle?
Bild

Användarvisningsbild
Doki
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Ocicat

Re: Kattunge med magproblem?

Inläggav Doki » tis 02 apr 2019, 15:27

satanica skrev:Är det hårda eller mjukare knuttar? Kan det fastnat i rumpan och sedan lossna vid senare tillfälle?

Vet inte riktigt vad jag ska klassa dem som, men nog åt det hårdare hållet. Sedan beror det lite på vad man menar med att det fastnar... vad jag kunnat se verkar det som att han inte kan "få ut det" ordentligt. Ibland kan man bara ana att det är på väg, och andra gånger springer han runt med något som är halvvägs ute. :-k

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"