Vår katt kissar på sig :(

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
joensson_74
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Vår katt kissar på sig :(

Inläggav joensson_74 » sön 31 mar 2019, 16:28

En av våra katter, en 8 år gammal bondkatt äter sedan något år tillbaka kortison (Medrol) pga hudirritationer/klåda, vilket tar sig uttryck i att han sliter/rycker bort stora pälstussar. Vi har även testat ett par andra sorter längre tillbaks i tiden & kan väl inte direkt säga att det gjort någon större skillnad för själva klådan, men tyvärr har det fört med sig en annan biverkning i form av att han dricker stora mängder vatten. Detta får ju som konsekvens att han även kissar betydligt mer än tidigare & på något sätt lyckas han även få kisset på baktassarna. Detta händer vid nästan varje toabesök & vi känner att vi måste försöka med lite andra alternativ än just kortison, dels pga att det inte ger/gett någon nämnvärd effekt men också av hygieniska skäl.
Han äter idag Hill's z/d Food Sensitivities Prescription Diet + en liten burk Purina Gold Mousse (Lax) varannan dag, som han delar med vår andra katt. Så min fråga är om t ex Royal Canin eller Hill's har någon egen mousse för katter med allergiska problem? Vi har tidigare provat med blötmat på påse (de med bitar i sås), men han slickar då bara i sig såsen & lämnar bitarna.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Vår katt kissar på sig :(

Inläggav Starwatcher » mån 01 apr 2019, 19:11

Vet ni vad han är allergisk mot?

Hills z/d finns i en blötmatsvariant som är mousse-lik. Finns en del monoprotein blötmat på zooplus.se men som oftast är mer som en hård paté. Titta på Animonda Carny hos zooplus.se

Det är också viktigt att komma ihåg att katter kan vara allergiska även mot allergifoder. Min allergiska katt tål inte ett enda allergifoder då hon är allergisk mot ex ris och soja. Hon mår bra på Bozita blötmat.

Vi kämpade på med kortison i höga doser under lång tid men när vi väl hittade rätt foder så kunde vi under ett par års tid sakta trappa ut kortisonet. Nu har hon varit utan Medrol i 14 månader.

Vilken sand använder ni? Om det är att han får kiss på tassarna kanske en annan sand kan absorbera kisset snabbare.
Bild

joensson_74
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Re: Vår katt kissar på sig :(

Inläggav joensson_74 » ons 03 apr 2019, 10:36

Nej tyvärr inte, veterinären har bara konstaterat "ospecificerad allergi".

Tack, ska absolut kolla upp Animonda Carny! Och intressant tanke att de faktiskt kan vara allergiska även mot allergifoder, måste erkänna att jag inte tänkt i de banorna ännu.

Sanden vi kör är EverCleans Extra strong clumping - vet inte om det finns någon som är bättre på att absorbera vätska snabbare tro?

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"