Katt trög mage skräp avföring

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Kattarina22
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katt trög mage skräp avföring

Inläggav Kattarina22 » tor 21 mar 2019, 23:12

Katten försökte bajsa ikväll men det gick inte, kom bara en liten plupp, sen lyckades hon göra en plupp utanför lådan, jag såg något som blänkte i den, ser ut som hon svalt dels halm men också något skräp, liten bit aluminium eller liknande. Var lite rött blod också i den lilla korven. Hon beter sig inget konstigt. Tyvärr ingen sparris hemma, kanske försent ändå eftersom det passerat tarmen? Hon äter med god aptit, gav nu en påse blötmat med en påse vatten över så hon inte blir förstoppad- bajset kändes däremot inte hårt och torrt... Vad skulle ni göra?
Hur lång tid tar det innan hon borde bajsa igen? hon åt nu vid elva.
Senast redigerad av Kattarina22 tor 21 mar 2019, 23:16, redigerad totalt 1 gång.

Kattarina22
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Re: Katt trög mage skräp avföring

Inläggav Kattarina22 » tor 21 mar 2019, 23:15

Tillägg- hon hade även som uppsvällda kokta riskorn i avföringen som jag inte kan lista ut vad det är- för tjocka å kompakta för att vara mask tycker jag.... Men kanske bandmask- detta var inte de små gryn som kan finnas vid mask i rumpan, uran såg mer ut som 1 1/2 cm lång å halv cm tjock. Å platt- inget som levde. Definitivt inte spolmask.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » fre 22 mar 2019, 00:37

Jag skulle nog ta henne till veterinär, eller åtminstone ringa och konsultera en veterinär, om hon inte fått ut något runt lunchtid imorgon.
Vad får hon för mat i normala fall? Finns det något hon kan ha fått i sig som hon inte borde ha ätit? Tänker om hon gått och tuggat igenom en godispåse eller något och fått i sig bitar av det.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » fre 22 mar 2019, 09:01

Du har ingen katt som äter sopor eller rester från er mat? Min första katt fick konstig avföring och med bajset kom en lång platt död maskliknande sak. Alla jag fråga var säker på mask, det visade sig att de var strimlad bambuskott. Hon åt allt hon kom åt.
Om du har kvar de hon sket ut, eller tagit bilder på det kan man ju tex visa det för firstvet.
Bild

Kattarina22
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kattarina22 » fre 22 mar 2019, 22:59

Idag har hoj bajsat normalt! Katten går ute så kan ha fått i sig något ute, varit i stallet och ätit halm bland annat.
Men maskfrågan kvarstår, delade en "bahskorv" idag och även i den fanns denna lite ljusare riskornet. Syns inte utanpå på bajset utan bara när jag delar. Katten får orijen fit and trim och Blötfoder PRO plan. Kanske borde köra en omgång axilur?

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » lör 23 mar 2019, 00:35

Skicka in avföringsprov först för att se vad och om det är mask. Det är inte bra att avmaska i onödan då resistens ökar mot avmaskningsmedlet och till slut finns inget som biter på mask.

Kattarina22 skrev:Idag har hoj bajsat normalt! Katten går ute så kan ha fått i sig något ute, varit i stallet och ätit halm bland annat.
Men maskfrågan kvarstår, delade en "bahskorv" idag och även i den fanns denna lite ljusare riskornet. Syns inte utanpå på bajset utan bara när jag delar. Katten får orijen fit and trim och Blötfoder PRO plan. Kanske borde köra en omgång axilur?
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 23 mar 2019, 07:21

Köpa Kolla Masken innan du avmaskar. Du köper på apoteket, följer anvisningarna när du tar bajsprovet och skickar in provet. Efter några dagar kommer svaret på mail. Enkelt och bra sätt att ta reda på om det är mask, vilken mask i så fall och vilket medel som fungerar bäst.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"