Behöver råd om min mardrömskatt (älskad dock!)...

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Änglapuffen1
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Behöver råd om min mardrömskatt (älskad dock!)...

Inläggav Änglapuffen1 » ons 13 feb 2019, 14:28

Jag har en katt på 13 år, väldigt pigg och på hugget, en katt jag älskar väldigt, väldigt mycket. :rosekiss: :heart: :love: :wub:
Men, han är verkligen en mardrömskatt, det finns liksom inget annat sätt att beskriva hans beteende på - han skriker VÄLDIGT HÖGT nästan all vaken tid, och det är många timmar per dygn. Han har alltid varit oerhört verbal, men sedan våra två andra katter dog har det hela eskalerat till en outhärdlig nivå. :cry: Han är klängig något extremt, konstant rastlös och orolig och går runt och jamar och skriker non stop. När jag ska sova sätter han alltid igång och skriker allt vad han orkar och förstör VARJE kvälls insomning och sedan min nattsömn. Förr var det enbart då han skrek så här, men nu skriker han i princip all vaken tid, och det ÄR oerhört störande och stressande, för första gången i mitt liv har jag fått högt blodtryck och jag är rätt säker på att det beror på honom och den stress jag känner i det här. :cry: :cry: :cry: Han beter sig exakt som en löpande katthona, fast året om istället för 3 veckor i stöten. :wait: :cry: :wait:
Jag TROR att det hade blivit bättre om jag skaffade en katt till, vilket jag hade velat göra, men min hund sätter tyvärr stopp på den planen då hon har en stark jaktinstinkt.
Att släppa ut honom är inte heller ett alternativ då han är LIVRÄDD för att vara ensam ute, så det kan jag absolut inte göra mot honom. :wub:
I nästa vecka ska han till veterinären för en koll, men han är vrålpigg så det känns egentligen onödigt. Men det är ändå bättre att kolla upp honom så han inte har ont någonstans. Jag upplever ju inte att hans jamande och klängande beror på smärta, utan mer på att han mår psykiskt dåligt efter att våra katter dog ( över 2 år sedan nu) i kombination med att han därför blivit totalt fixerad av att äta blötmat och Dreamisar, detta tigger han efter högljutt dagarna i ända. Suck. :cry:
Detta börjar bli VÄLDIGT jobbigt. :wait: :cry: :wait:
Han är superbortskämd, har alltid mig och familjens vovve hemma. Han får BRA mat och kattgodis, ingen lek däremot för det vägrar han att ägna sig åt. Vi gosar massor varje dag, det är väl egentligen enda gången han är tyst. Då myser han verkligen och spinner så nöjt. Så fort vi slutat börjar han skrika högt, högt igen non stop.
Att omplacera honom finns inte på kartan, han är och kommer alltid vara min goa katt oavsett vad han gör. :wub: :heart: :rosekiss: :love: Vi har levt ihop i hela hans liv och ska så göra i resten av hans liv. :heart:
Men lite råd och tips hade varit GULD! Hade varit såååå tacksam för lite input och råd kring detta jobbiga problem. :rosor:

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Re: Behöver råd om min mardrömskatt (älskad dock!)...

Inläggav Starwatcher » ons 13 feb 2019, 15:46

Mkt pratig på nätterna, ökad aptit kan bero på överfunktion i sköldkörteln. Enkelt blodprov räcker för att kolla det. Kolla även syn och hörsel. Har du provat med nattlampa?

En sak som är lätt att missa är tänderna. Forl/TR glr jätteont men flr att säkert kunna utesluta det krävs tandröntgen.
Bild

Änglapuffen1
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Änglapuffen1 » ons 13 feb 2019, 17:13

Tack snälla för svar och råd! :rosor:
Ja jag har provat nattlampa, det fungerar faktiskt bra så just nätterna är ju lite bättre sedan jag började med det.
Han ska ju till veterinären i nästa vecka så ska be henne kolla upp sköldkörteln och hans tänder, har faktiskt funderat i de banorna själv.
Han ser och hör bra, har kollat det redan. Tror nog mer på sköldkörteln eller tänderna.
Tusen tack för tips än en gång! :rosor: :rosor: :rosor:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 13 feb 2019, 17:21

Vet inte vad han äter för mat och självklart ska fysiska fel kollas. Jag vet att många fått hjälp av Royal Canin Calm för stress.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Inläggav Weaxzezz » tor 14 feb 2019, 16:26

Om det inte är något fysiskt så tipsar jag om miljöberikning som inte är lek. Ta in saker utifrån som doftar nytt, flytta runt möbler då och då, kolla om han gillar tv. Min katt blir tyst och glad av fågelvideos på YT med mycket ljud, hon gillar också att kolla på vargar av någon anledning :smile: Hon gillar även att kolla ut genom nätat fönster, vet ej om din katt tycker det är för läskigt. Det tog några veckor innan min vågade (det är trafikerad väg utanför) men det lugnar henne ett tag det med.

Änglapuffen1
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Änglapuffen1 » tor 14 feb 2019, 23:21

TACK för era svar och tips och råd! :rosor: :rosor: :rosor:
Yrhättans, han äter Royal canin sensitive veterinärfoder pga allergi. Tror dock att han inte gillar det riktigt, men det är det enda fodret han tål tyvärr. Ska ändå testa fodret du föreslog, för det har vi inte provat. :-k

Miljöberikning var ett väldigt bra förslag, det ska jag genast sätta igång med. Tusen tack för det tipset! Ska prova om han gillar att kolla på teve, vet att han inte gjorde det när våra andra katter levde, men de tog ju all platsen framför datorn, så kanske han skulle gilla det nu. Ska testa! :-k
Men oj vad roligt att din katt gillar att kolla på vargar, av allt liksom!! :smile:
Vi bor ju så att vi har trädgård, och på somrarna går han ju ut med mig och vår hund och njuter verkligen av det. Men att vara ute ensam finns inte på världskartan i hans värld. Han har ju fönsterplatser i alla våra fönster, har egen filt i alla fönster, de gillar han mycket att ligga och kolla ut på. :wub:

Nu har jag lite att jobba med, känns verkligen hoppfullt och bra, så tack fina ni för era tips och råd än en gång! :rosor: :rosor: :rosor: :rosor: :rosor:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 15 feb 2019, 18:12

När du är hos veterinär be hen också kolla hörseln/synen. Vissa katter blir döva eller får dålig hörsel/syn när de blir äldre och blir då också oroliga och mer högljudda, särskilt när det är mörkt och tyst och alla sover.

Änglapuffen1
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Änglapuffen1 » fre 15 feb 2019, 21:54

Han hör och ser bra, så det är inte problemet. Det är redan kollat. Men tack ändå för tipset! :rosor: :rosor:

Användarvisningsbild
riviera712
Kattunge
Kattunge

Inläggav riviera712 » lör 16 feb 2019, 02:07

Kanske prova med Feliway Classic om de visar sig att han är frisk? Det verkar funka bra på stress (sakna sina vänner kan väl vara det) här :)

Änglapuffen1
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Änglapuffen1 » lör 16 feb 2019, 23:55

riviera, tack för tips! :rosor:
Ska genast inhandla Feliway.

Guran
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Norsk Skogkatt

Inläggav Guran » ons 20 feb 2019, 10:58

Köp då den varianten som är en elektrisk dosör vilken du trycker in i vägg uttaget. Den räcker en månad minst. Något dyrare än hand sprayen, men det är det värt eftersom dosören sköter det hela självt. Den täcker 30 kvm.

Änglapuffen1
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Änglapuffen1 » sön 03 mar 2019, 13:00

Guran, har köpt en sådan. :-)
Tack för tipset! :rosor:

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"