Små knölar efter kastrering

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Kattarina22
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Små knölar efter kastrering

Inläggav Kattarina22 » mån 11 feb 2019, 21:39

En fundering. En vecka sedan min katt kastrerades. Hon är superpigg, såret ser väldigt fint å läkt ut. Självläkande stygn. Men känner jag vid såret är det som 1-2 mindre utbuktningar, hårda ( är det blödningar, reaktion på tråden- hur lång tid tar det innan de försvinner?) storleksmässigt som en puttekula

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Re: Små knölar efter kastrering

Inläggav Lurvpöse » mån 11 feb 2019, 22:57

Det är nog svullnad efter operationen. Det kan ta olika lång tid, på någon av mina katter tog det någon vecka och på någon annan förblev det lite knöligt. Inte lika knöligt som precis efter kastreringen men det läkte inte ihop helt slätt.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Kattarina22
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kattarina22 » tis 12 feb 2019, 06:32

Nä jag är inte orolig än. Var nog bara dum oh råkade googla och såg skräckfall om knölar stora som en pingisboll efter kastrering

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » tis 12 feb 2019, 10:41

Kattarina22 skrev:Nä jag är inte orolig än. Var nog bara dum oh råkade googla och såg skräckfall om knölar stora som en pingisboll efter kastrering

Är man orolig kan man be veterinären kolla på katten. Är det stygn som ska försvinna själv eller har du tid för stygn borttagning? Är det stygn som måste tas bort kan de kännas som knölar men kan ju vara annat också.
Bild

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » tis 12 feb 2019, 12:57

Min hankatt fick små knölar vid änden där de hade knutit ihop trådarna. Veterinären sa att det sannolikt var en reaktion på den självupplösande tråden. Hon har inte haft några problem efteråt och nu känns det ingenting längre.

Kattarina22
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kattarina22 » mån 04 mar 2019, 01:21

Knölarna är borta. Ca 3 veckor efter operationen. De hade en tråd kvar också som "stöttes" ut eller nått för den var som längst 1 1/2 cm. När jag skulle ringa veterinär upptäckte jag att tråden var borta ☺️

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"