Hur ska jag beräkna utfodringen? Obs! Något för fodernördar!

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Hur ska jag beräkna utfodringen? Obs! Något för fodernördar!

Inläggav Aziz » sön 10 feb 2019, 16:17

Min ena katt har behövt gå ner i vikt och har nu nått sitt mål på 5.5 kg. (från 6,3 kg) Han har ett handikapp (trebent) så det är viktigt för honom att inte väga för mycket, hellre något hg för lite än för mycket för att inte belasta leder och ryggslut.

Han har som diet ätit RC (tro det eller ej) både som våt och torrfoder och nu skulle jag vilja gå över till annat foder som inte behöver köpas via nätet eller hos veterinären. Han har tidigare ätit Canagan och jag har en hel del kvar som jag gärna skulle vilja ge honom som torrfoder, och sedan skulle jag vilja ge honom Mjau som han gillar och jag tycker är bra och prisvärt (påsar) som våtfoder.

Hur ska beräkna hur mycket jag ska ge honom av Canagan och Mjau som motsvarar hans nuvarande dagsutfodring av RC så att han inte går upp i vikt igen? Är det de analytiska beståndsdelarna som man ska jämföra eller även tillsatserna?

I dagsläget får han 56 g/dag RC torrfoder av märket Obisity innehåll: protein 42 %, fett 10 %, råaska 8 %, växtråd 6,4 %, omsättbar energi 3559 kcal, omega 6, 22,2 g, omega 3, 4,3 g.

Vad skulle det motsvara om han istället fick Canagan?

Canagan innehåll: råprotein 37,5 %, fetthalt 15 %, växtråd 3 %, råaska 11 %, vattenhalt 7 %, omega 6 2,5 %, omega 3 0,8 %, kalcium 2,2 %, fosfor 1,2 %

Spontant känns ju inte Canagan som bättre än RC eller tänker jag fel?

Sedan får han 1 påse/dag på 85 g Våtfoder RC Satiety: protein 7,5 %, råfett 2,2 %, råaska 1,7 %, växttråd 1,3 %, vatten 84 %, 610 kcal/kg

Vad skulle det motsvara om han istället fick Mjau våtfoder?

Mjau påsar 50 g: Protein 8,5 %, fett 4,5 %, kolhydrater (NFE) 1,7 %, växttråd 0,3 %, råaska 2 %, vatten 83 %,
330 kj/100 g

Någon som har koll som kan reda ut detta åt mig eller komma med andra tips? :rosor:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Hur ska jag beräkna utfodringen? Obs! Något för fodernördar!

Inläggav Starwatcher » sön 10 feb 2019, 18:23

Vill bara säga att ni varit fantastiskt duktiga som nått målvikten :rosor: Hoppas ngn annan här på forumet kan svara på frågorna!
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » mån 11 feb 2019, 23:28

Starwatcher skrev:Vill bara säga att ni varit fantastiskt duktiga som nått målvikten :rosor: Hoppas ngn annan här på forumet kan svara på frågorna!

Ja det har varit lite av en utmaning även om herr katt tycker att det är positivt att hela menyn består av foder från RC. :smile: Man kan verkligen undra vad de har i fodret?

Nu är det stora kruxet hur vi ska se till att han behåller vikten. Positivt är att han blivit mer rörlig men baksidan är att han har blivit lite matfixerad och jag upplever även att han har lite kortare stubin än vanligt. Å den har inte precis varit lång innan heller. :smile:

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 12 feb 2019, 06:55

Jag ska försöka titta lite på siffrorna om jag hinner men vågar inte lova.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » ons 13 feb 2019, 08:34

Tessera skrev:Jag ska försöka titta lite på siffrorna om jag hinner men vågar inte lova.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag är tacksam för alla bidrag oavsett när och hur. :-D

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"