Han har som diet ätit RC (tro det eller ej) både som våt och torrfoder och nu skulle jag vilja gå över till annat foder som inte behöver köpas via nätet eller hos veterinären. Han har tidigare ätit Canagan och jag har en hel del kvar som jag gärna skulle vilja ge honom som torrfoder, och sedan skulle jag vilja ge honom Mjau som han gillar och jag tycker är bra och prisvärt (påsar) som våtfoder.
Hur ska beräkna hur mycket jag ska ge honom av Canagan och Mjau som motsvarar hans nuvarande dagsutfodring av RC så att han inte går upp i vikt igen? Är det de analytiska beståndsdelarna som man ska jämföra eller även tillsatserna?
I dagsläget får han 56 g/dag RC torrfoder av märket Obisity innehåll: protein 42 %, fett 10 %, råaska 8 %, växtråd 6,4 %, omsättbar energi 3559 kcal, omega 6, 22,2 g, omega 3, 4,3 g.
Vad skulle det motsvara om han istället fick Canagan?
Canagan innehåll: råprotein 37,5 %, fetthalt 15 %, växtråd 3 %, råaska 11 %, vattenhalt 7 %, omega 6 2,5 %, omega 3 0,8 %, kalcium 2,2 %, fosfor 1,2 %
Spontant känns ju inte Canagan som bättre än RC eller tänker jag fel?
Sedan får han 1 påse/dag på 85 g Våtfoder RC Satiety: protein 7,5 %, råfett 2,2 %, råaska 1,7 %, växttråd 1,3 %, vatten 84 %, 610 kcal/kg
Vad skulle det motsvara om han istället fick Mjau våtfoder?
Mjau påsar 50 g: Protein 8,5 %, fett 4,5 %, kolhydrater (NFE) 1,7 %, växttråd 0,3 %, råaska 2 %, vatten 83 %,
330 kj/100 g
Någon som har koll som kan reda ut detta åt mig eller komma med andra tips?