dålig mage

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
annburleh
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

dålig mage

Inläggav annburleh » lör 02 feb 2019, 15:47

jag har en ung katthona på 7 månader som vi haft 1 månad nu. Hon har börjat bli lite lös i magen och kräks lite för ofta. hon springer inte på lådan många gånger utan det är lite löst då hon går dit. Hon äter mjau lösmat och kulor. Ska jag byta foder eller prova koka ris och ge henne ett par dagar?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: dålig mage

Inläggav Yrhättans » sön 03 feb 2019, 10:25

annburleh skrev:jag har en ung katthona på 7 månader som vi haft 1 månad nu. Hon har börjat bli lite lös i magen och kräks lite för ofta. hon springer inte på lådan många gånger utan det är lite löst då hon går dit. Hon äter mjau lösmat och kulor. Ska jag byta foder eller prova koka ris och ge henne ett par dagar?

Har du bytt mat sen hon kom till er? Är hon avmaskad? Att byta foder kan ge magproblem om man byter tvärt, alltså berätta lite mer om hur det gått till. Några stressfaktorer o s v.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » sön 10 feb 2019, 02:29

annburleh skrev:jag har en ung katthona på 7 månader som vi haft 1 månad nu. Hon har börjat bli lite lös i magen och kräks lite för ofta. hon springer inte på lådan många gånger utan det är lite löst då hon går dit. Hon äter mjau lösmat och kulor. Ska jag byta foder eller prova koka ris och ge henne ett par dagar?

Det finns katter som reagerar med diarré då de äter blötmat. Vissa reagerar från första tuggan och andra då de har fått i sig mer än deras toleransnivå är. Jag skulle ta bort blötmaten som steg 1 för att se om det blir bättre.
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 10 feb 2019, 18:21

Ge skonkost tills lilla magen är ok. Kokt kycklingfilé, finfördela köttet, blanda i kokspadet och mosa i kokt ris eller potatis. Koka helt utan kryddor och salt. Alternativt kan du koka vit fisk som torsk istället för kycklingen.

Ät hon samma foder tidigare innan hon kom hem till er? Om hon inte gjorde det så gå tillbaka till den maten och sedan när magen varit helt stabil i minst 1-2 månader kan du försiktigt fasa in den maten du vill ge. Ett foderbyte ska göras långsamt och ta minst 4 veckor, ännu längre om katten har känslig mage.

Katter ska aldrig svälta, inte ens ett dygn utan ska istället få skonkost. Klarar kattens mage inte skonkost är det dags att boka veterinärtid.
Bild

annburleh
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav annburleh » mån 11 feb 2019, 17:22

Tack för svar.
hon äter samma mat som hon fick hos förra ägare, men inte lika mycket som vi ger. Från början hos oss var det inga problem (ca 3 veckor) hon åt mjuk mat och kulor utan problem. Det var för ca 1,5 vecka sedan som hon började bli dålig i magen. Hon fick välkokt ris och kyckling/torsk. Efter en vecka blev hon bra igen. Vi började då med en liten klick mjukmat blandat med det kokta, men se det fungerade inte. Hon reagerade direkt med lite lösare avföring och lite kräks, en gång om dan kanske. så nu får det bli kokt mat igen. kanske var jag för snabb. Jag har läst att det rekommenderas mer mjuk mat igen. Tips på bra sådant? inte allt för dyrt. Vi har MJau nu.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » mån 11 feb 2019, 17:44

annburleh skrev:Tack för svar.
hon äter samma mat som hon fick hos förra ägare, men inte lika mycket som vi ger. Från början hos oss var det inga problem (ca 3 veckor) hon åt mjuk mat och kulor utan problem. Det var för ca 1,5 vecka sedan som hon började bli dålig i magen. Hon fick välkokt ris och kyckling/torsk. Efter en vecka blev hon bra igen. Vi började då med en liten klick mjukmat blandat med det kokta, men se det fungerade inte. Hon reagerade direkt med lite lösare avföring och lite kräks, en gång om dan kanske. så nu får det bli kokt mat igen. kanske var jag för snabb. Jag har läst att det rekommenderas mer mjuk mat igen. Tips på bra sådant? inte allt för dyrt. Vi har MJau nu.

Har hon varit dålig i magen i 1.5 vecka och det inte blivit bättre så skulle jag besöka veterinären då unga katter blir fort uttorkade av diarré. Blir hon dålig i magen av mjuknat så ge inge mer av det utan ge enbart torrmat. Även fast flera säger att blötmat är det bästa så måste man se till individen och dens mående. Dvs får den diarré/dålig mage av blötmat ge det inte
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 11 feb 2019, 20:51

Håller med satanica! Tycker det är dags att boka en veterinärtid.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"