Blålila knottror i öronen

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Svartvit_katt
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Blålila knottror i öronen

Inläggav Svartvit_katt » sön 20 jan 2019, 20:01

Hönsig kattmatte skulle gärna vilja veta om någon haft en katt med liknande symtom, och om/hur katten i så fall har blivit bra.

I november började min katt klia sig väldigt mycket i och runt öronen. Jag tog henne till veterinären, där det visade sig att hon hade öronskabb. Hon fick behandling med Stronghold på plats, och personalen gjorde rent öronen. Rengöringen skulle jag sedan fortsätta med hemma. Jag skulle också höra av mig om katten inte blev bra inom en månad.

Klådan blev inte bättre, utan när vi åkte till landet ett par veckor senare så bokade jag en veterinärtid där. När vi kom dit visade det sig att min älskade lilla kisse hade en besvärlig öroninflammation bestående av 2-3 olika sorters bakterier. Det fanns även levande skabbdjur kvar. Hon blev ordinerad örondroppar mot inflammationen och fick behandling med Advocate mot skabben. Veterinären kollade även så att det inte fanns några polyper eller liknande i öronen (Det fanns det inte.) samt att trumhinnorna var hela. Däremot var öronen fulla av små blålila knottror, som bedömdes ha uppkommit av inflammation och klåda.

Vid sista återbesöket konstaterades att inflammationen var utläkt och att det inte fanns några skabbdjur kvar i öronen. Hörselgångarna var dock väldigt svullna och katten blev därför ordinerad kortisondroppar i 10 dagar.

Nu har 10 dagar gått och katten är fortfarande svullen i ena hörselgången, så hon blev ordinerad ytterligare en kur med kortisondroppar. Om hon fortfarande är svullen eller kliar sig efter det så ska vi uppsöka veterinär igen.

Utåt sett är katten fit for fight. Hon äter bra, går på lådan som vanligt och är pigg. Däremot har de blålila knottrorna i öronen inte försvunnit. Personalen på kliniken är inte så oroliga för dem, utan tror att de kommer att ge med sig, men jag har av någon anledning fastnat för dem. De ser verkligen inte roliga ut. De sitter inte i öronlappen, utan inne i själva öronen.

Är det någon vars katt haft sådana här knottror? Vad har det varit? Och har de försvunnit?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Blålila knottror i öronen

Inläggav Yrhättans » sön 20 jan 2019, 20:35

Kan du lägga in en bild eller länka till bild?

Svartvit_katt
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Svartvit_katt » mån 21 jan 2019, 14:30

Yrhättans skrev:Kan du lägga in en bild eller länka till bild?

Jag har försökt ta en bild, men då katten inte vill vara still så är det inte det lättaste. :P Men knottrorna är små, blålila och lätt utbuktande.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » mån 21 jan 2019, 22:25

Jag har aldrig sett dt själv, men tänker du får tro din veterinär att de kommer att försvinna. Håll koll och låt det gå en månad efter att allt är klart med medicin. Tur hon mår bra och har en matte som tar bra hand om sin tös.

Svartvit_katt
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Svartvit_katt » tis 22 jan 2019, 16:25

Yrhättans skrev:Jag har aldrig sett dt själv, men tänker du får tro din veterinär att de kommer att försvinna. Håll koll och låt det gå en månad efter att allt är klart med medicin. Tur hon mår bra och har en matte som tar bra hand om sin tös.

Jo, jag ska hålla koll och ge det tid. Vi har ju nästan precis påbörjat den andra kuren med kortisondroppar. Jag hoppas att hon får slippa öronproblem sedan.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"