Kattunge - vad ska vi ge för mat?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
birma-kattunge
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Kattunge - vad ska vi ge för mat?

Inläggav birma-kattunge » fre 04 jan 2019, 09:07

Vi har nu haft vår fina gosiga kattunge i 1,5 dygn. Uppfödarens instruktion är torrfoder (en viss sort som jag har köpt) och lite kött varje dag. Han har fått torrfoder och vatten som förstås står framme jämt och han har ätit med god aptit. Och en gång idag och en gång igår har han fått tillskott av oxfilé som fanns kvar från nyår. Inga stora mängder kött men han älskade det!

Jag har googlat på vad jag ska ge för kött osv men inte riktigt kommit fram till något tydligt så jag tänkte fråga er:

Vad rekommenderar ni för kött? Tillagat eller rått? Är det något han inte bör äta?

Andra tips som har med mat att göra tas tacksamt emot! T ex om det är några matvanor som man ska vänja honom vid redan så här i början.

TACK!

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Re: Kattunge - vad ska vi ge för mat?

Inläggav satanica » fre 04 jan 2019, 10:14

birma-kattunge skrev:Vi har nu haft vår fina gosiga kattunge i 1,5 dygn. Uppfödarens instruktion är torrfoder (en viss sort som jag har köpt) och lite kött varje dag. Han har fått torrfoder och vatten som förstås står framme jämt och han har ätit med god aptit. Och en gång idag och en gång igår har han fått tillskott av oxfilé som fanns kvar från nyår. Inga stora mängder kött men han älskade det!

Jag har googlat på vad jag ska ge för kött osv men inte riktigt kommit fram till något tydligt så jag tänkte fråga er:

Vad rekommenderar ni för kött? Tillagat eller rått? Är det något han inte bör äta?

Andra tips som har med mat att göra tas tacksamt emot! T ex om det är några matvanor som man ska vänja honom vid redan så här i början.

TACK!

Vill du börja ge kött så sök på barf eller mush. Det är rått kött man ger katter allt kött och även inälvor kan man ge. Jag skulle dock inte ge tex rå fisk, räkor eller rå äggvita. Men om man ska börja ge annat så vänta lite till innan du byter för att slippa magknas.
Vill man ge lite rå kött som tilltugg tillsammans med torrfoder ska man inte ge mer än ca 10% av dagsbehovet kött om jag inte minns helt fel.
Bild

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » fre 04 jan 2019, 13:35

Vilken mat du ska ge hänger nog lite ihop med hur mycket tid du vill lägga på att göra maten. men så här i början skulle jag inte byta foder, kattungar har så känsliga magar.

BARF som man gör själv ska bland annat innehålla inälvor, samt olika typer av rått kött och även blod och benmjöl. Det går absolut att göra själv, men det är lite meckigt och kräver att man läser in sig på det.

Mellanvarianten är att ge katten färdig kattmat men ge den tillskott av kött ibland. Katten bör få annat kött än vanligt "muskelkött" ibland också, t ex en kycklingvinge eller mushboll. Kycklingvingar är även bra för kattens tänder.

Köttet ska alltid vara rått, ben kan bli sköra och farliga om de hettas upp.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » lör 05 jan 2019, 00:52

Jag kan rekommendera MUSH katt som är frysta råa köttbullar som innehåller en näringsriktig kost för katter. Den gula påsen är bra för kattungar och sedan finns en rosa och en vit, även de för katt. (övriga är för hund så titta noga så du köper rätt) Enda nackdelen är att de bara går att köpa i djuraffärer. Men som skrivits ovan, ge till att börja med det torrfoder som uppfödaren sagt och om du vill lägga till lite kött så är MUSH utmärkt. Sedan kan du fasa ur torrfodret eller ge båda. Ger du MUSH så behöver du inte beräkna näringshalten, det är ett sk fullfoder.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"