Avskavd päls på bakhasorna

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Avskavd päls på bakhasorna

Inläggav Aziz » ons 02 jan 2019, 10:27

Vår 3 åriga abessinier ser ut så här på bakhasorna, dvs pälsen ser helt avskavd ut. Pälsen har alltid varit lite tunn där men nu tycker jag det blivit värre. Varför ser han ut så? Är det något som bör behandlas? Han verkar helt frisk, livlig osv, tvättar sig inte överdrivet eller något konstigt beteende.

Bildbildbank gratis

Bild

Bild

Vad tror ni?

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Avskavd päls på bakhasorna

Inläggav Birmafröken » ons 02 jan 2019, 12:00

Det där är ganska vanligt och beror helt enkelt på nötning, dvs att pälsen skavs av när katten sätter ned eller drar hälen mot ett underlag. Det syns mer på mörka korthåriga katter, men det behöver inte behandlas. Jag kan tänka mig att det nöts extra mycket om katten brukar klättra och hasa nerför träd eller t.ex sladda omkring på ett golv.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » ons 02 jan 2019, 13:24

Tack Birmafröken! :rosor: Skönt att läsa. :hi5: Mycket klättrande, spring och sladdande känns igen. :smile:

På bengalherren syns inget liknande, men han har å andra sidan mycket tjockare päls och bara ett bakben, så det går så klart inte att sladda och klättra på samma sätt för honom.

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » ons 02 jan 2019, 13:39

Så ser mina tre ut också. Mest märkbart på Vilbert som har svart päls på benen, och mindre tydligt på Jacek och Jaromir som är mestadels vita. Att det kan hänga ihop med aktivitet låter rimligt. Tänker jag efter har det nog blivit mindre markant här hemma med åren och att missarna blivit äldre och stillsammare.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » ons 02 jan 2019, 14:00

Tack Safia! :rosor: Ja aktivitet och bus är inte precis någon bristvara här hemma! :-D

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 02 jan 2019, 21:39

Även Prickisarna har lite avskavd päls på bakhasorna. Hörde av bengaluppfödare att det är ngt som nästan förväntas med tanke på alla stoppsladdar katterna gör :smile:
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » lör 05 jan 2019, 00:59

Starwatcher skrev:Även Prickisarna har lite avskavd päls på bakhasorna. Hörde av bengaluppfödare att det är ngt som nästan förväntas med tanke på alla stoppsladdar katterna gör :smile:

Jag kan tänka mig att det går vilt till hemma med två prickisar. :-D

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"