Dominant kattunge?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Friisen
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Dominant kattunge?

Inläggav Friisen » tis 01 jan 2019, 20:26

Hej!

Hämtade hem mina två ragdollkattungar den 27:e december.
En hona och en hane på 12 veckor.
Hanen är ganska mycket större än honan och är mer vild än vad hon är i personligheten.
De senaste dagarna verkar det som att han börjar bli lite dominant mot henne. Han ska ofta bita tag henne i nacken och busa med henne. Han låter henne inte heller leka med alla saker utan hon går iväg när han tittar på henne.
Ibland så springer hon dock efter honom och vill busa. De sover även tillsammans i deras klätterställning då & då när man kommer upp på morgonen. Imorse låg de och pussade på varandra.

Blir bara så orolig att hon ska bli rädd för honom och på så vis bli en skygg kattunge. Är detta normalt? Kan jag sluta oroa mig för henne eller vad ska jag göra?

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Re: Dominant kattunge?

Inläggav Safia » ons 02 jan 2019, 09:03

12 veckor är tidigt, men inte heller okänt, att en katt kan börja bli könsmogen. Bett i nacken är dels ett tecken på dominans, men också en del av beteendet när en hane försöker para sig med en hona. Skulle hålla lite koll på hur situationen utvecklar sig och se om han visar tecken på att försöka bestiga henne, även om det kan handla om 'lösa skott' tidigt under könsmognaden ska man inte säkert förutsätta att så är fallet. Vissa veterinärer accepterar kastrering tidigt, särskilt om katten redan är fysiskt utvecklad och stor nog att klara narkosen.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » ons 02 jan 2019, 12:31

Katters lek går ut på att öva jakt och slagsmål, så det är helt normalt att det ser vilt och våldsamt ut med strup- och nack-bett. Dock är det "ultrarapid" jämfört med hur det går till i ett riktigt slagsmål och i lek anpassar de styrkan i betten så att kompisen inte kommer till skada. Min erfarenhet är att hanar gärna leker lite tuffare och mer fysiskt än vad honor vanligtvis gör, och är han dessutom större och starkare kan det se ännu mer ojämt ut. Så länge honan inte börjar undvika honom i alla lägen utan accepterar att ligga tätt intill och mysa och tvätta/bli tvättad och tar egna initiativ till lek är det ingen risk att de inte känner samhörighet och trygghet med varandra.

Att bli störd av en annan katts närvaro i lek med leksaker är inget anmärkningsvärt utan bara ett uttryck för honkattens personlighet. Kattrelationer är lite komplicerade, men att de har olika personligheter och status sinsemellan behöver inte upplevas som negativt för katterna själva. Det är inte heller säkert att den som upplevs som mest bufflig är den som har högst status enligt katterna själva. Nu är dina katter så unga ännu, men status brukar kunna ses vid tvättande och då är det i stort sett alltid den som tvättar som har högst status eller gör anspråk på den positionen. Det är bl.a. därför man ibland kan se hur mysigt tvättande urartar i bråk och irritation om de inte är överens om vem som ska tvätta vem.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 02 jan 2019, 13:33

status brukar kunna ses vid tvättande och då är det i stort sett alltid den som tvättar som har högst status eller gör anspråk på den positionen. Det är bl.a. därför man ibland kan se hur mysigt tvättande urartar i bråk och irritation om de inte är överens om vem som ska tvätta vem.

Känns igen. Händer nästan dagligen här hemma. Lillen låter sig snällt tvättas tills han är typ dyblöt och antingen drar sig undan eller försöker tvätta tillbaka, varpå han får en åthutning av herr katt (smäll med tassen i huvudet) och ibland är det bra så men ofta startar det ett bråk som slutar med slagsmål. Inget allvarligt men det kan se rätt tufft ut. Just när jag tänker avstyra det hela så byter offer och jägare plats och så håller det på ett tag tills de är trötta och måste äta lite och sedan sova på maten. :smile:

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"