Suddig fläck på ögat

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
kisseninan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Suddig fläck på ögat

Inläggav kisseninan » lör 29 dec 2018, 21:14

Den senaste veckan har jag lagt märke till att vår snart 3åriga hona till och från har en suddig rörlig fläck på ögat. Jag vet inte om hon haft det längre, utan märkte det eftersom jag också ibland får suddiga fläckar på ögat. Hon verkar inte besvärad av det alls och beter sig som vanligt, men hon borde ju se lite suddigt då den är mitt på ögat.

För mindre än en månad sedan brukade det rinna mer eller mindre ur hennes vänstra öga, men det gör det inte nu. Jag undrar om de kan ha något med varandra att göra? Jag antar att det säkert är skräp som hamnat i ögat, men känns inte så bekvämt för henne och vill gärna hjälpa henne.

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Re: Suddig fläck på ögat

Inläggav Safia » ons 02 jan 2019, 08:56

Koll hos veterinär så snart möjlighet ges.

Ögonproblem ska man inte vänta med då de lätt blir värre och det kan gå snabbt. Ofta kan det dessutom göra ordentligt ont för katten även om vi som ägare ser väldigt lite av det. Omöjligt att säga för en lekman vad det kan röra sig om. Kan vara allt från ofarliga förändringar i hornhinnan/andra delar av ögat, till starr, till sår på ögats yta som inte läker, till irritation/inflammation som gör ont men inte utgör någon egentlig fara, eller en hel mängd annat.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"