Birma-kattunge - nybörjare - ge mig dina bästa råd!

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
birma-kattunge
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Birma-kattunge - nybörjare - ge mig dina bästa råd!

Inläggav birma-kattunge » lör 29 dec 2018, 21:03

Hej!
Inom någon vecka kan det vara så att vi är ägare till en birma 12 veckors kattunge.
Jag har många funderingar så jag tänkte helt enkelt fråga:

— Vilka är dina bästa råd inför ett kattungeköp? —-

Vad behöver man köpa? Vad är onödigt att köpa? Ska man bete sig på något visst sätt den första tiden? (Vi har tre ganska små barn) Köper man samma märke kattmat som uppfödaren använder sig av idag? Hur vet man vilken försäkring som blir lagom?

Vad önskar du att du hade vetat (som du inte visste) när du skaffade katt första gången?

Tack på förhand!!

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: Birma-kattunge - nybörjare - ge mig dina bästa råd!

Inläggav Fragole » lör 29 dec 2018, 23:57

Se till att ha lådor, gärna flera stycken (minst 2) som är på olika ställen i hemmet.
Använd samma sand som i hemmet till en början och som du redan är inne på samma mat. Matbyten ska gå långsamt, gärna över någon månad (dvs byt gradvis över till den nya maten du vill ge, byt inte ut maten en dag till en annan). Blötmat som är spannmålsfritt är att föredra framför torrfoder.

Klösträd och klösbrädor är bra att ha direkt så att det är lätt för katten att använda något annat än möblerna att klösa på.
Se till att ha höga platser där kattungen kommer upp och undan, gärna i anslutning till fönster så den kan titta ut.

När det kommer till leksaker är det väldigt lätt att köpa mycket i början men det är inte alls säkert att kattungen kommer att älska alla. Börja därför med några få saker. Bollar, möss och en vippa. På så sätt kan ni se vad den tycker och inte tycker om.

Förbered barnen på att katten inte är en leksak. Lär dem att katten ska få komma till dem och inte tvärtom. Engagera dem gärna i sådana saker som att ge mat och leka med vippor (samt ge godis) så att kattungen får positiv upplevelse direkt.

I början kan det vara bra att begränsa utrymmet som katten får vara på så att det inte blir för mycket nytt på en och samma gång. Håller katten sig undan så låt den göra det. Uppmuntra men stressa inte kattungen.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » sön 30 dec 2018, 02:31

Hur små barn har du? Om de är barn som inte har förstått att man inte ska gräva i kattlådan kan de ju vara bra att barnsäkra.

Bra att införskaffa innan kattköpet.
Kattlådor (minst 2, helst öppna), klösträd (stabilt golv till tak med mkt gömmen och liggmöjligheter), klosax, mat och vattenskålar (ej plast), lite leksaker och kattsand (klumpbildande kattsand) är de man behöver till en början. Transportbur får man ju inte heller glömma :)
Använd samma mat hos uppfödaren en tid även om du vill byta för att inte orsaka magknas..
OBS. skickar uppfödaren med olika kattungepaket med olika fodersorter så ta reda på om katten ätit dessa förut. Annars kan katten bli dålig i magen om den är känslig.

Ett tips är att kolla med uppfödaren om de kan skicka med något som luktar hemma som en liten snuttefilt. Då de finns lite doft den känner igen i de nya hemmet.

Ang försäkring så kolla med uppfödaren om katten redan har en försäkring som du bara tar över då slipper du karensen.

KOM IHÅG om katten är SVERAK registrerad
Så ska stamtavla medfölja köpet ( alt ett dokument undertecknad av uppfödarens kattklubb att katten är under registrering). Du ska även ha ett veterinärbesiktningsintyg (inte äldre än 7 dagar), vaccinationskort (där det framgår att den är grundvaccinerad med 2 sprutor) ID- märkt och köpekontrakt.
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 30 dec 2018, 09:10

Glöm inte att kattsäkra hemmet! Eftersom ni har små barn har ni redan gjort det mesta som att se till att ingen liten kan bränna sig på spisen, fastna i persiennlinor, mm

Små kattungar gillar att krypa in under saker så se till att kattungen inte kan komma in bakom spis, kyl, etc. Säkra upp elkablar osv. Tänk 2-åring som kan komma åt allt mellan golv och tak :smile:

Se också till att kattungen kan komma undan om barnen blir för intensiva, hyllor på vägg eller att katten kan komma upp på bokhylla där barnen inte kan komma åt för att klappa katten. Lär barnen att när katten vilar får man inte störa katten. Katter har klor och lär barnen att man inte får leka med händerna, använd istället en vippa (lägg undan vippan när leken är klar för snören är livsfarliga för katter ), kasta boll/annan leksak.

Lär också barnen att inte släpa runt på katten, Har sett allt för många barn som bär på katt som om den var en docka/gosedjur. Risken finns att katten verkligen tröttnar och säger ifrån med en klo.

Visa barnen hur kattens kroppsspråk fungerar, finns bra bilder att hitta på nätet.

Se till att barnen inte ger katten div godsaker som russin eller choklad - båda är mkt giftiga för katter. 3 russin kan döda en vuxen katt.

Titta över växter ni har hemma. Tyvärr är de flesta växter giftiga för katter. I princip alla julblommor, snittblommor är mkt giftiga för katter. Säkra växter är ex ampellilja, rosor, orkidéer.
Bild

birma-kattunge
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav birma-kattunge » sön 30 dec 2018, 10:46

Tack alla!

Två frågor till:

Kan man köpa kattlåda klösträd och andra saker begagnat? Eller luktar det annan katt så att det inte funkar? Jag tänker att blocket kan vara bra då det är så mycket kostnader (bara katten kostar 10000...)

Vi har en trappa i huset med ett räcke / ”staket” på sidan. Vi bor på ovanvåningen av vårt hus och trappan leder ner till gillestuga, tvättstuga, förråd mm. Katten skulle alltså kunna trilla/hoppa ner i trappan från sidan. Klarar den det eller behöver vi katt-säkra? Vi har en grind till trappan som vi tänkte ta bort så småningom. Vårt yngsta barn är 2,5 år.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 30 dec 2018, 11:46

Köp ingen dyr kattlåda. En vanlig plastback från Rusta eller IKEA fungerar minst lika bra. IKEAs samla backa används av många kattägare inkl mig.

Tror inte jag skulle köpa ett beg klätterträd. Mina katter avskyr lukt av andra katter och zooplus.se säljer riktigt bra träd billigt. Ett tips är att inte köpa för klent träd som går sönder fort. I längden blir det dyrt. Zooplus Natural paradise träd är av riktigt bra kvalitet för priset.

https://www.zooplus.se/shop/katt/klostr ... l_paradise

Zooplus säljer även bra sand billigt. Många katter tycker mkt om Extreme Classic men vänta med att byta sand tills katten bott in sig ordentligt hos oss dvs fortsätt med samma sand som uppfödaren. Jag köper katternas mat hos zooplus vilket sparar mkt pengar per år. Dom har även leksaker billigt. En annan sida som säljer billigt är zooplus systersida Bitiba.se.

Kattsäkra trappan!!! Min hankatt försökte som tonåring hoppa tvärs över trappan vilket gjorde att han föll 2 våningar ner. Han hade "tur" och klarade sig undan med blödningar inne i bröstkorgen, hjärnskakning och en blödande nos. De flesta sådana fall enl veterinärerna brukar ge brott på bäckenet, ben, tassar och käke. Det blev några dagars intensivvård på djursjukhus och ytterligare dagar på vanlig vårdavdelning. Tack vare försäkringen gick det "bara" på strax under 25000 kr. Efter det glasade vi in vårt trapphus.
Bild

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » sön 30 dec 2018, 13:00

Jag skulle inte köpa låda och klösträd begagnat. Luktar de annan katt kan er katt vägra att använda dem. Det finns som sagt var billigare alternativ.
Kan även tipsa om diskbaljan från ÖoB. Kostar 50 kr och är perfekt storlek om man inte har en jättestor katt.

Det går ju även att köpa ett litet billigare klösträd nu i början med vetskapen om att det inte kommer att hålla särskilt länge. Under tiden det slits ut kan man lägga undan pengar till att köpa ett rejälare träd (som i längden kommer vara billigare)

birma-kattunge
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav birma-kattunge » sön 30 dec 2018, 14:25

Men oj nästan 25000 och ändå försäkring...! Jösses alltså. Men jag antar att det ändå är värt det...? :)

Vad tillför era katter era familjer? Och känner ni att det är bra för barnen (om ni har barn dvs) att växa upp med katt?
Kan ni liksom starkt rekommendera att skaffa katt?

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 30 dec 2018, 14:44

birma-kattunge skrev:Men oj nästan 25000 och ändå försäkring...! Jösses alltså. Men jag antar att det ändå är värt det...? :)

Vad tillför era katter era familjer? Och känner ni att det är bra för barnen (om ni har barn dvs) att växa upp med katt?
Kan ni liksom starkt rekommendera att skaffa katt?

Självklart var det värt pengarna efter flygturen! Hade varit värt att betala oerhört mkt mer pengar för att få hem sötnosen igen :-) Mina katter är familjemedlemmar och ett liv kan i mina ögon inte värderas i pengar då ett liv är oersättligt.

Veterinärvård är dyr, kostar nästan lika mkt som vår sjukvård men inte riktigt så mkt. Vi märker inte hur dyr vår sjukvård är då den är skattefinansierad. De flesta försäkringar har en rörlig del och en fast självrisk upp till ett totalbelopp. Välj en försäkring som har ett högt ersättningsbelopp och som inte sänker beloppet allt eftersom katten blir äldre.

Som sagt hos oss är katterna familjemedlemmar! De ger kärlek, många skratt och en hel del gråa hårstrån med bus som hittas på. De håller oss från att slöa i soffan på kvällarna då mina livliga bengaler vill att vi människor leker tillsammans med dom. Som alla vet är det inte hälsosamt att slöa för många timmar framför tv'n :smile:

Jag växte upp med djur i familjen. Min mamma lärde mig att visa respekt, att djur har ett värde och djuren gav mig massor av kärlek och trygghet.

Man måste dock vara medveten om att kattungar har en enorm energi, tar massor av tid och ger en del extrajobb. Därefter blir dom tonåringar med allt vad det innebär av trots, kan själv, massor av bus och påhitt samtidigt som dom har enorm energi. Att skaffa katt för att man inte vill ha arbetet med att ta hand om en hund är ett jättestort misstag för iaf mina katter tar minst lika mkt tid som de livliga brukshundar jag haft tidigare. Katter är underbara :heart: Smarta, gosiga, påhittiga, lekfulla små perfekta rovdjur - kan inte tänka mig ett liv utan dom!
Bild

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » sön 30 dec 2018, 15:08

Jag skulle inte köpa begagnat. Som kattlåda är de billigaste att köpa plastback med höga kanter från tex Clas Ohlson. De bästa plastback som är helt slät i botten. Vi har i princip bara sådana kattlådor hemma och toppmatade hemgjorda lådor.
Jag rekommenderar att köpa ett klösträd från zooplus. Där är rimliga priser men välj ett med stolpar som är mer än 10 cm i omkrets. Ju bredare stolpar desto stabilare kösträd. Köper man begagnade klösträd kan du om du ha otur dra in någon smitta till din katt eller så kan din katt reagera på doften i trädet och börja kissa fel.

Skaffar du Agria försäkring så rekommenderar jag även att ansöka om agria-kortet. De ger bla rabatter på självrisken då du betalar och du behöver aldrig känna att du inte har pengar om din katt skulle skadas.
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 31 dec 2018, 11:15

Jag kan starkt rekommendera att skaffa katt och tror att det är väldigt givande för barn att växa upp med djur generellt och de flesta katter är toppen som kompisar till barn. De lär ut empati och dömer en inte efter utseende eller annat ytligt. De finns där med tröst och kärlek oavsett om man är populär, har kompisar, märkeskläder m.m. De älskar att leka men kan även softa framför datorn eller TV:n. De kan bevara hemligheter och är bra lyssnare.

Men, som alla levande varelser förtjänar katter respekt för sin egenart och man bör göra ett påläst köp, dvs vara insatt i vad en katt behöver för att vara lycklig och harmonisk. Man bör inte skaffa en katt ”åt barnen” utan som ett tillskott till hela familjen där man som vuxen självklart har ansvaret. Katter blir i bästa fall gamla och vill ha sin familj hela livet.

Viktigast att tänka på i relationen katt - barn är att barnen lär sig respektera kattens behov av att vara i fred när den drar sig undan eller vilar. Vuxna katter som inte är vana vid barn kan tycka att de är lite läskiga eftersom barn låter mycket och beter sig lite oförutsebart. Katter gillar att ha kontroll. Tror det är bäst att köpa en kattunge från en uppfödare med barn och välja den mest utåtriktade och kavata kattungen i kullen. Alternativt en vuxen katt som ni vet är van vid och gillar barn. Lycka till! :-D

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"