Katt beter sig inte normalt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Durtva
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katt beter sig inte normalt

Inläggav Durtva » tor 27 dec 2018, 18:37

Hej,

Lite bakgrundsinformation; vi har en honkatt (vanlig bondkatt) som är två år gammal, supersocial och allmänt välmående. Det är en innekatt och hon är steriliserad.

För drygt två månader sedan skaffade vi oss en liten kompis till vår honkatt, en 3 månader gammal hankatt (vanlig bondkatt). De två gick så klart inte jättebra ihop första tiden men efter drygt en två veckor så var det inga problem. De kan umgås med varandra och busar en hel del, den "stora" katten fräser en del men det verkar inte vara några större problem.

Tyvärr så har den gamla katten slutat gosa med mig och min sambo, det är inte alls som förut innan vi skaffade den nya katten. Det känns nästan som hon undviker oss, ligger inte och gosar/kelar längre. Är vår katt deprimerad? Vad bör vi göra? Vi leker med båda katterna, de får bra mat och har många leksaker.

MvH, Durtva.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Katt beter sig inte normalt

Inläggav Yrhättans » tor 27 dec 2018, 21:29

Ni har gjort allting rätt. Det enda ni behöver nu är tålamod. Det sker alltid en förändring när det kommer in en ny katt till familjen. Den katt ni har får en del av sitt sociala behov tillgodosett av sin nya kompis och med tiden kommer ni säkert att se dom sova tillsammans. Ni kommer också att få tillbaka er mysiga sociala katt när allt börjar bli en vana.
Här hemma (jag har fem katter) räknar jag med ett drygt halvår varje gång en förändring sker. Det är den tid det tar innan alla fått sina nya roller.
Ni gör alldeles rätt som leker med båda, den äldre katten kanske inte riktigt orkar med all energi ibland och det är också viktigt med sovplatser där man kan vila ifred ett tag.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Katt beter sig inte normalt

Inläggav Aziz » sön 30 dec 2018, 12:15

Instämmer med Yrhättans. När vi skaffade vår yngsta katt för ca 3 år sedan så upplevde jag den äldre katten precis som ni beskriver. Det tog upp till 1 år innan han var helt sig själv. Men han har även haft och har stort utbyte av den yngre katten. Så oroa er inte. Lek med och uppmärksamma den äldre katten så kommer hon att bli ”sig själv” med tiden.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"