Tvätta långhårskatt?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Limajo
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Tvätta långhårskatt?

Inläggav Limajo » sön 16 dec 2018, 19:31

Jag har bara haft korthåriga katter förut och är nu lite fundersam om mina ett år gamla långhåriga tjejer behöver ett bad.

De är blandras, norsk skogkatt, ragdoll och sibirisk katt. Den ena har vad jag tycker är typisk skogispäls, lång och blank. Men den andra är väldigt tjockpälsad, håren är småkrusiga så hon är extremt fluffig. Hennes päls tenderar att flika sig så därför tänker jag att hon kanske behöver ett bad. Samtidigt kräks de inga hårbollar och får väldigt sällan tovor och man ska ju inte tvätta i onödan.

Vad tror ni?

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Re: Tvätta långhårskatt?

Inläggav Weaxzezz » mån 17 dec 2018, 21:21

I min mening behövs katter bara badas om de verkligen smutsat ner sig med något olämpligt, typ lera eller skit. Annars brukar det räcka att borsta.

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Re: Tvätta långhårskatt?

Inläggav Safia » tis 18 dec 2018, 08:38

Instämmer med ovanstående. Senaste två baden hos oss har varit efter veterinärbesök med oljelavemang och olja i munnen för en förstoppad katt som både kräkts upp det som låg i magen och fått oljig avföring över hela kroppen när stoppet väl släppte; och sen i somras för att kyla ner en misse med begynnande värmeslag inför transport till veterinär, då enbart med svalt vatten och inget schampo alls.

Regelrätt badande 'bara för att' gör vi inte hemma hos oss, det stressar ofta katten för att den förlorar sin egen doft, framförallt om du använder parfymerat schampo i någon form, och behöver återställa den. I värsta fall triggar du igång ett överdrivet tvättande som katten kan få svårt att släppa. Finns behov av att ta bort någon fläck av smuts som borste eller kam inte rår på räcker det oftast bra med en blöt trasa för att gnugga bort, det uppfattas inte som lika påträngande av katten.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"