Plötslig och "slumpvis" rädsla, varför?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Plötslig och "slumpvis" rädsla, varför?

Inläggav Aziz » tor 13 dec 2018, 11:59

Kan någon förklara detta beteende för mig? Ursäkta för lång beskrivning.

Vår yngsta katt, nu 3 år, har fått gå ut en sväng varje dag (om han har velat) i sele sedan han var ca 6 månader. Han älskar att gå ut om det är fint väder och det räcker med att jag rör hans sele för att han kommer skuttandes och står snällt still när jag tar på honom. Väl ute så brukar vi gå en runda i trädgården, ca 1000 kvm, i den takt som han bestämmer. Vi har även angränsande ytor till trädgården som är bil och cykelfria dit han vill gå ibland och jag låter honom bestämma så länge vi är i närheten av trädgården. Är det fint väder är vi ofta ute någon timme men ibland vill han gå in efter en kvart om det är lite kallt eller blåsigt. Han får oftast bestämma hur länge vi är ute. När han har tröttnat går han helt enkelt till ytterdörren.

Längs den östra gränsen av vår trädgård finns en gångväg där det passerar olika människor med eller utan barn, hundar m.m. Vi är aldrig ute på gångvägen utan antingen på "vår" sida med ett staket emellan eller om vi är utanför trädgården så är vi på angränsande naturytor där vi kan se vägen men inte går på den. Lillen är väldigt nyfiken på allt som han ser och särskilt gärna vill han hälsa på hundar som passerar. Jag låter honom bara göra det om jag först har pratat med hundägaren och de är på andra sidan staketet och det har aldrig varit några bekymmer.

Däremot så blir lillen med jämna mellanrum skräckslagen för de människor som passerar. Det kan gå förbi 10 olika personer som han inte reagerar på alls och så kommer en 11:e person som för mig inte är något konstigt med eller ser ut eller låter på något sätt, men som lillen får panik av. Vissa personer framkallar helt enkelt panik på långt håll och så fort han får syn på dom kastar han sig iväg mot vår trädgård (om vi är utanför) eller mot ytterdörren och jag har bara att springa med. Jag har aldrig lyckats klura ut vad det är han blir rädd för. Det är samma sak med grannarna, Ibland kan han möta dom i trapphuset utan problem och ibland blir han jätterädd för samma person.

Han har däremot aldrig blivit rädd för någon av dessa personer eller andra när det kommer hem till oss och hälsar på. Då är han jättesocial med alla och kan han hoppa upp i knät på dom och pussas.

Någon som har någon idé om vad det är han upplever när han blir rädd? Jag hittar inga samband hur jag än grunnar på saken. :-k

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Plötslig och "slumpvis" rädsla, varför?

Inläggav Yrhättans » tor 13 dec 2018, 21:08

Jag kan se samma sak här hemma när katterna är ute. Samma människor kan gå förbi på gatan och en gång är det lugnt och nästa gång kommer alla inspringande. Jag kan se samma fenomen inne ibland, i dag kom jag hem med en julkorg med cellofan och den var tydligen väldigt skrämmande, Kom hem med en liknande korg förra veckan och då var den bara spännande.
Jag önskar jag kunde förstå vad det är som gör skillnaden.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » tor 13 dec 2018, 22:26

När det gäller människor utomhus kan det kanske ändå vara så att katten med sin överlägsna hörsel uppfattar att vissa människors kläder "låter" konstigt och då tolkar det som en fara. Eftersom katten är så ung och tillbringar större delen av tiden inomhus är det naturligt att han har relativt nära till flyktbeteende utomhus och i trapphuset och reagerar lättare på främmande ljud, dofter och rörelser där än vad han skulle ha gjort i sitt eget kärnrevir inomhus.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 18 dec 2018, 15:29

Tack för svar Yrhättans och Birmafröken. :rosor: Man kanske helt enkelt får acceptera att man till fullo aldrig kommer att förstå dessa underbara varelser. Skulle så gärna vilja veta hur de tänker ibland. :-k

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"