Nedsatt njurfunktion

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Singoalla
Gurukatt
Gurukatt

Nedsatt njurfunktion

Inläggav Singoalla » mån 03 dec 2018, 20:31

En av våra katter (13 årig hona) har fått diagnos kronisk njursvikt. Jag har inte de senaste proverna (har begärt ut dem men inte fått än) så jag vet inte riktigt hur illa det är än. Hon äter Hills våtfoder renal.
Jag undrar lite vad som brukar vara praxis för prover och behandling? Jag har googlat massor men mest hittat information från amerikanska sidor och där verkar behandlingen se helt annorlunda ut än här (med subkutan vätska dagligen tex) så det är svårt att veta vad vi ska begära av veterinären.
Vad har man tagit för prover på era katter med njurbesvär? Här har det bara tagits blodprover, bör vi insistera på urinprover också? Blodtrycksmätning? Har ni fått annan behandling än dietmat? Följdsjukdomar?
Tacksam för alla erfarenheter ni kan dela med er av!
Driver juleskumsadventskalendern: http://skummatomtar.wordpress.com/

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Re: Nedsatt njurfunktion

Inläggav satanica » tis 04 dec 2018, 13:19

Jag har en katt med njurproblem men även FORL. Jag känner många katter som har båda så det kan ju vara bra att kolla upp med tandröntgen.
Vad jag minns har vi bara tagit blodprov men kan även tagit urinprov i början. Det finns en medicin man kan ge men då ska katten har problem med högt blodtryck. Annars är nog anpassad kost det bästa för att skona njurarna.
Vätska är ju viktigt så det kan vara bra att uppmuntra att dricka genom att blanda i lite extra vatten i blötmat (främst då det är varmt), flera vattenskålar utspridda eller införskaffa vattenfontän
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"