Skräp i ögat, vad göra?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
FluffTheUnicorn
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Honorna Maru, Keyara & Solfrö
Kontakt:

Skräp i ögat, vad göra?

Inläggav FluffTheUnicorn » sön 25 nov 2018, 05:19

Min katt har fått något i sitt högra öga. Det sitter på hinnan och har gjort det i minst ettpar dagar, kanske längre (minns ej när jag upptäckte det men vet att jag sett det ett tag).
Hon visar inga tecken på att vara bekymrad av det. Hennes ögon ser normala ut, inget rinnande, kisande etc.
"Skräpet" är väldigt litet och ser typ ut som äggskal. (bifogar bild)

Har försökt peta ut det med nedblötad bit papper men fungerade inte så bra, inte säker på om det beror på att det är som klistrat mot öga eller helt enkelt inte fick chans då hon hatar att bli fasthållen och försöker krångla sig ur.

Hon verkar som sagt oberörd av det men börjar bli orolig då det inte försvinner. Bör vi göra något, kontakta veterinär eller avvakta?

[img=http://forumbilder.se/H8NVP/img-20181125-045603.jpg?width=150]

Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Re: Skräp i ögat, vad göra?

Inläggav Colourspot » sön 25 nov 2018, 06:40

Jag hade inte försökt peta bort det, eftersom jag tänker att det finns en risk för att då repa ögat - varit med om hornhinnesår på både katt och häst. Om katten tillåter skulle du kunna prova att skölja ögat ordentligt med koksaltlösning för att försöka spola ur det. Använd inte vanligt vatten, det torkar ut, och tänk på att vara lite försiktig så att du inte stöter till ögat med pipen tex.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Skräp i ögat, vad göra?

Inläggav ApanAnn » mån 26 nov 2018, 12:38

Håller med om koksaltlösning. Köp steril koksaltlösning på apoteket. Det kan heta sårskölj eller ögondroppar eller näsdroppar. Viktigt att det bara är sterilt vatten och 0,9% salt i, inga oljor eller andra skumma tillsatser. Om du får en slatt över så spara inte utan släng. (Oöppnade flaskor håller, men när de öppnas räknas det inte som sterilt längre)

Om skräpet inte lossnar så kontakta veterinär!

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"