Foderautomat med chip

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
joensson_74
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Foderautomat med chip

Inläggav joensson_74 » ons 31 okt 2018, 08:18

Hej!

Har två st "bondkatter", en liten kattjej & en betydligt större kille som båda är 7 år. Hanen bokstavligen älskar mat & väger därefter med en matchvikt på 7 kg, så i och med det måste vi såklart banta ner honom något. Veterinären har föreslagit detta foder: Royal Canin Satiety Weight Management, men problemet är att de ju äter av varandras mat (och självklart är den andres mat alltid godare :)). Vi funderar därför på en sådan här: https://www.zooplus.se/shop/katt/kattsk ... ter/479484.
Någon som testat och vet om de funkar bra? I min värld måste vi väl ha 2 st, eftersom det annars blir omöjligt att hålla reda på om hanen äter av honans mat eller inte? Denna modellen ju dessutom ganska dyr. Någon som har tips på en billigare variant? Har dock inte hittat någon själv, verkar som om det är den enda som finns.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Foderautomat med chip

Inläggav Aziz » ons 31 okt 2018, 17:37

Vi har en sådan automat och kan rekommendera den varmt. Vår äldsta katt som vill äta lite och ofta fick aldrig ha sin blötmat i fred för vår yngre katt som är ett riktigt matvrak. Nu är det frid och fröjd, nåja på den punkten i alla fall. :grin:

Användarvisningsbild
Rosino
Überkatt
Überkatt
Katt: RAG & NFO
Kontakt:

Inläggav Rosino » ons 31 okt 2018, 18:52

Jag har 3 stycken, de fungerar utmärkt, rekommenderas varmt!
Ett hus utan katt är inget hem.
Bild

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » lör 03 nov 2018, 19:32

Det är lika bra att utnyttja multipriset och köpa två på en gång om du har ekonomi till det. Vi har två huskatter varav ett matvrak som gladeligen snor syrrans mat. Först testade vi att bara ha en SureFeed till henne, men då blev han jättestressad. Han kom inte åt hennes mat, men hon kunde fortfarande sno hans :smile:

Nu har vi två, och det fungerar bra för oss. Vi har köpt till metallskålar och kör dem i diskmaskinen.

Ett alternativ kan vara att måltidsutfodra i separata rum, men det kräver ju en del av dig som kattägare.

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » ons 14 nov 2018, 22:42

Jag har två. men vet inte om jag är supernöjd...
ena katten måste ha halsband, då apparaten inte kan läsa hennes chip. som tur är, är hon ingen utställningskatt, då halsbandet förstår hennes långa päls.
Sam att samma katt är matsnål (anledningen till att jag skaffat dessa) och om hon tränger sig in i de andra katternas foderautomat, och dom backar, så stängs inte locket utan hon kan äta den fetare maten.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"