Kissen attackerar ibland

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Bluish
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Ragdoll

Kissen attackerar ibland

Inläggav Bluish » mån 29 okt 2018, 13:20

Har en ragdoll-hane på 1 år och 7 månader, han har en stor personlighet och är väldigt bestämd.
Det är dock ett beteende jag vill kolla om det finns någon som känner igen...

Idag på morgonen så låg han på vågen i mitt badrum och jag skulle använda den så flyttade på honom, han blev genast arg och attackerade mina ben, dvs bet riktigt hårt och håller på så om och om igen.
Detta är inget nytt utan det händer ibland att han gör detta... i morse stängde jag ut honom ur badrummet och så fort man öppnar är han normal igen.

Det är ofta när han flyttar honom ifrån något eller puttar undan honom, inte hårt eller något utan lätt, det händer dock oprovocerat ibland med men det var ett tag sedan nu.

Han har varit bättre nu ett tag, tänker att det kanske har med mognad att göra men vill höra om det är något ni andra känner igen?

Användarvisningsbild
Liselottemj
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Kissen attackerar ibland

Inläggav Liselottemj » mån 29 okt 2018, 14:32

Jag tycker du ska fundera på att få honom genomsökt av en veterinär. Katter som gör så kan ha ont, just när man rör dom och flyttar dom.

Men, om det inte har med det att göra, så gör du helt rätt som stänger honom ute. Jag hade en gång en sådan katt, och det jag gjorde var att jag sprayade vatten på henne när hon gjorde så. Det var liksom inte lek eller ok med den typen av anfall. Normalt sett är jag emot att man sprayar vatten på katter. De kan förknippa vatten med dig istället för händelsen. Men som sagt, om det är sådant anfall som du beskriver, så måste man markera.

Sista alternativet är att du helt enkelt inte väger dig just då. Och undviker sådant som triggar igång beteendet.
Norsk skogkatt och Helig Birma

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 29 okt 2018, 15:05

Boka veterinärtid, kan vara att katten har ont.
Bild

Bluish
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Bluish » mån 29 okt 2018, 15:07

Liselottemj skrev:Jag tycker du ska fundera på att få honom genomsökt av en veterinär. Katter som gör så kan ha ont, just när man rör dom och flyttar dom.

Men, om det inte har med det att göra, så gör du helt rätt som stänger honom ute. Jag hade en gång en sådan katt, och det jag gjorde var att jag sprayade vatten på henne när hon gjorde så. Det var liksom inte lek eller ok med den typen av anfall. Normalt sett är jag emot att man sprayar vatten på katter. De kan förknippa vatten med dig istället för händelsen. Men som sagt, om det är sådant anfall som du beskriver, så måste man markera.

Sista alternativet är att du helt enkelt inte väger dig just då. Och undviker sådant som triggar igång beteendet.

Jag brukar lyfta upp honom annars utan att han säger ifrån så tror inte att han har ont någonstans som tur är.

Ja jag har inte riktigt vågat det med att spruta vatten för som du säger vill inte jag att han ska föra över det till mig men.... sen är det rätt enkelt att bara stänga dörren mellan oss när jag är på badrummet så det fungerar ju.

Grejen är den att han inte har attackerat mig på ett tag så jag trodde inte det skulle trigga något av att jag bara flyttade på honom men kommer helt klart tänka över det nästa gång.

Du tror inte det kan ha med åldern att göra? Att han är ung?

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » tis 30 okt 2018, 09:50

Är han kastrerad? Möjligt att det är en "revirgrej" om han fortfarande är fertil.

Tänkte på en annan grej, hur brukar du leka med honom? En teori från min sida är att han tror att "händer= lek". Du kanske kan flytta honom med en vippa eller liknande?

Åldern kan absolut spela in, min katt kunde få liknande ryck när hon var i den åldern. Hon bet inte hårt men höll på och nafsade mycket. Hon är 3 år nu men får fortfarande sådana ryck, om än mildare.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Bluish
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Bluish » ons 31 okt 2018, 15:08

Lurvpöse skrev:Är han kastrerad? Möjligt att det är en "revirgrej" om han fortfarande är fertil.

Tänkte på en annan grej, hur brukar du leka med honom? En teori från min sida är att han tror att "händer= lek". Du kanske kan flytta honom med en vippa eller liknande?

Åldern kan absolut spela in, min katt kunde få liknande ryck när hon var i den åldern. Hon bet inte hårt men höll på och nafsade mycket. Hon är 3 år nu men får fortfarande sådana ryck, om än mildare.

Han är kastrerad sedan han var 5 månader.

Brukar använda vippor eller så leker han med leksaker fulla av kattmynta.. använder aldrig händerna för att leka med honom pga just det att dom kan se händer som en leksak då.
Dock biter han mig alltid på fötterna eller smalbenen, aldrig på händerna.

Okej jag hoppas det är det! Är så svårt när man gör allt för dom. :I

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 31 okt 2018, 17:48

Det kan vara knepigt att få bukt med visst aggressivt beteende. Ofta rör det sig om överskottsenergi i kombo med understimulering, men på din beskrivning är det inte solklart att det skulle bero på det. Vår äldsta katt gillar absolut inte att bli flyttad på och kunde när han var yngre bli sur och aggressiv om man inte respekterade hans behov av att vara ifred eller bestämma själv. Med åren har han blivit mer medgörlig och vad det beror på kan jag inte säga exakt. Jag tror att det beror på flera saker. Jag skulle hur som helst inte rekommendera att du sprutar vatten på honom utan hittar bättre strategier. Jag kan rekommendera att du läser Vicky Halls böcker om du gillar att läsa. Hon har en hel del lärorikt att ta del av om just olika former av aggression hos katt. Läs t.ex Catdetective eller Catconfidentiallity, tror jag titlarna är.

Kan ju tillägga att beteendet när en katt kastar sig efter fötter och anklar när man går förbi brukar vara sk lekaggression, dvs katten är inte arg utan vill ha lite action. Så beter sig t. ex mina katter mot varandra när de vill leka. Men beteendet att bli arg när du vill mak på honom kan bero på annat. Där behöver man titta på hela situationen. Kanske behöver han mer mental stimulans, kanske en kattkompis?

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » sön 04 nov 2018, 17:27

Om det är en nytillkommen förändring i beteendet är det alltid rätt med ett veterinärbesök för att utesluta eventuella fysiska orsaker (smärta, sjukdomar, eventuellt fysisk påverkan på hjärnan som slår igenom i beteende etc.). I övrigt som redan sagts, att titta på om katten verkar understimulerad eller i behov av sällskap eller något annat i beteendet som går att hantera med åtgärder hemmavid.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"