Kissar överallt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
lindstromfunderingar
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Morris. En vit mysig misse

Kissar överallt

Inläggav lindstromfunderingar » fre 26 okt 2018, 22:51

Hej,
Jag har fått hem en kisse som är jättemysig. Vet inte exakt hur gammal men han kastrerades i januari. Bör vara lite mer än ett halvår. Han är extremt nyfiken och klättrar överallt och nosar och leker och hoppar...

Killen som hade honom innan hade inte tid för katt på grund av studier. Enligt honom älskade han att leka med laserpekaren och sina bollar. Men när Morris väl kom hit brydde han sig inte alls om laserpekaren och leker helst med bollarna själv.

På nätterna sover han för sig själv i soffan, men på dagarna sover han helst på mig eller bredvid mig. Enda natten han sovit hos mig var när det blåste förfärligt ute och hela huset knakade och brakade. Då kom han in till mig och la sig på mig och gnydde när det brakade extra mycket.

När han kom hit för 4 veckor sen var han rumsren. Använda både PeeWee lådan och den vanliga kattlådan med sand.
Han åt friskt av maten och kunde inte nog fort få mer mat.

Men för 1,5 vecka sen började han kissa överallt. Oftast på natten.
Först trodde jag att det hade att göra med för lite mat, så nu får han mat i tre omgångar under dagen. Men han kissar ändå, även om han har mycket mat kvar.
Sen städade jag PeeWee lådan eftersom han slutade använda den helt plötsligt, men han använder fortfarande inte den, men kissar överallt. Oavsett om den vanliga lådan är nytömd och städad.
Då trodde jag att det berodde på att jag hade lite för långa dagar, så jag har jobbat hemifrån och verkligen sett till att ta tid för honom och mysa med honom och leka med honom, skaffat aktivitetsboll och tunnel och andra leksaker som han inte bryr sig så mycket om.

Jag har flera stycken olika vattenskålar lite överallt, men han slickar helst på kranen. Oavsett om han ser att jag byter vattnet och ställer det framför honom.

Jag har två olika små klätterträd men dem använder han mest till att sitta på och titta ut. Jag har en papp-klösbräda som han inte heller använder. Han vässar klorna på soffan i stället. :smile:

Uppenbarligen är det något som inte är bra, men jag kan inte komma på vad.
Har någon något förslag? Vill få bukt med kissandet. Annars är han supermysig.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Kissar överallt

Inläggav Starwatcher » lör 27 okt 2018, 07:51

Använder han låda alls?

Kolla upp så han inte har uvi dvs boka ett veterinärbesök.

De flesta katter vill helst ha oparfymerad, finkornig sand i lådorna. Många katter kan bli väldigt stressade över material som pellets. Grundregeln är lika många lådor som katter + en extra dvs till en katt minst lådor. Har man problem med felkissande bör man ha ännu fler. Står lådorna vid varandra räknar katten lådorna som en enda dvs man ska sprida ut lådorna i hemmet. Kanske inte så roligt vid första tanken men trots allt väldigt mkt bättre än att torka kiss. I lådan ska det finnas ett tjockt lager sand, minst 10cm.

Se till att göra rent ordentligt där han kissat fel. Använd DAX ytdes (kostar ca 40kr för en liters flaska och finns bakom disken på apoteken) eller ngt enzym-innehållande medel som ex Scentstop. Enzymerna bryter ner kisset. Använd inget ammoniakinnehållande medel, ej heller för att diska ur lådan. Ammoniak gör att det luktar kiss för katten.

Här finns mer att läsa:
http://kattstatus.se/sida19.html
http://kattstatus.se/sida25.html
http://www.kattstatus.se/sida129.html
Bild

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » lör 27 okt 2018, 10:15

Starwatcher har gett massor av bra råd. Och skrivit en kort rad om veterinären som kanske försvinner bland all annan info.

Eftersom problemet kom för kort tid sedan och det funkade bra tidigare så måste du börja med veterinärbesök. Katten kan ha ont när han kissar och väljer att kissa på fel ställe. Han kan förknippa lådan med smärtor.

Kissar han mycket när han kissar? Eller bara småskvättar? Det kan vara urinvägsinfektion eller grus/kristaller i urinen som gör ont att kissa ut. Det kan också bli totalstopp i urinvägarna. Ett livshotande tillstånd.

Så åk iväg till veterinären så snart som möjligt. Kanske inte akut nu på helgen men senast på måndag.
Ragdoll och huskatt

Användarvisningsbild
lindstromfunderingar
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Morris. En vit mysig misse

Inläggav lindstromfunderingar » lör 27 okt 2018, 11:23

Tack för era svar. :rosor:
Jag har två lådor. En i sovrummet med vanlig sand, och en inne på toaletten med PeeWee.
Ser till att tömma båda, minst en gång om dagen.
Morris är ensamkatt.

I natt lät jag en lampa i sovrummet vara tänd, och i natt kissade han inte. :-)
Idag däremot gick han på PeeWee-lådan för första gången på över en vecka.

Ska boka veterinärtid nästa vecka, så får vi se vad de säger.

Och köpa medel för att tvätta hela golvet, överallt.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 28 okt 2018, 10:29

Bra att du bokar tid hos veterinären!

Prova också under tiden att ställa fram fler lådor med oparfymerad, finkorning sand. Everclean, Extreme Classic (finns billigt hos zooplus.se) eller som vi har Compact Care (Arkens zoo) brukar vara populära hos katter. Dyr kattlåda behövs inte utan en vanlig plastback från ex Ikea, Rusta mfl fungerar minst lika bra och är dessutom billig.

Hur gör du rent kattlådorna? Man behöver rensa lådan 1-2 ggr per dag och skrubba ur lådan ca en gång per månad. Vanlig Yes handdiskmedel fungerar bra. Jag byter sanden helt ungefär var 3:e månad så lådorna ska kännas fräscha för katterna.

En annan inte ovanlig orsak till att katter kan kissa fel är pga utekatter som stressar. Köp i så fall Feliway som du pluggar in i vägguttaget, apotea.se brukar ha bra pris. Ställ då kattlåda där han kissar för att markera revir så slipper du torka kiss där,

Katter är renliga djur och om dom kissar fel beror det på sjukdom, stress eller att lådsituationen inte gillas av katten. Katter kissar fel som du säkert vet aldrig av protest mer än mot lådsituationen.

Om du vill rädda soffan från klor så ställ ett litet klösträd eller klöspelare vid soffan och lägg en filt över soffan. Zooplus.se har bra och billiga klöspelare och träd :-)
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"