Vart hittar man p-piller till katt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Liselottemj
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Vart hittar man p-piller till katt

Inläggav Liselottemj » ons 24 okt 2018, 08:26

Ursäkta lite panik här. Har en 11-årig katt som inte kan kastreras pga hjärtfel. Hon har fungerat bra på p-piller i alla år och blir genomsökt för juvertumörer ofta. Men nu till mitt problem, Promon-vet som hon brukade få, finns inte längre att få tag i. Så förra året fick hon Perlutex vet. Vilket också var svårt att få tag i, jag fick åka runt i Skåne.

Nu när jag fått nytt recept, så är Perlutex vet helt slut och fabriken vet inte när de får igång produktionen!?

Det känns inte särskilt lyckat att hon ska börja löpa när hon är 11 år, även om hon är innekatt. Plus att ha en hormonnivå som pendlar upp och ner är mycket mer farligt, för just juvertumörer. Och veterinären kan ju tyvärr inte lösa detta problem.

Så till min fråga, finns det någon här som vet var man kan få tag i detta, något apotek som har?
Moderation Det är inte tillåtet att köpa eller sälja receptbelagda läkemedel, därför redigerat.
Norsk skogkatt och Helig Birma

Användarvisningsbild
Liselottemj
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Vart hittar man p-piller till katt

Inläggav Liselottemj » ons 24 okt 2018, 10:36

Tack för justering. :-)

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » ons 24 okt 2018, 12:25

Du kan kolla tillgången på Provera (5mg eller 10 mg), en människomedicin som innehåller samma hormon som Perlutex/Promon. Katt p-piller innehåller 5mg, men om de inte finns kanske det går att dela 10 mg tabletter. Sen ber du veterinären skriva ett recept på det istället.

Sök på fass och välj sök lagerstatus för att se vad dina närliggande apotek har på lager. Ibland kan vissa förpackningsstorlekar finnas fast andra är slut.

Användarvisningsbild
Liselottemj
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Liselottemj » ons 24 okt 2018, 12:35

ApanAnn skrev:Du kan kolla tillgången på Provera (5mg eller 10 mg), en människomedicin som innehåller samma hormon som Perlutex/Promon. Katt p-piller innehåller 5mg, men om de inte finns kanske det går att dela 10 mg tabletter. Sen ber du veterinären skriva ett recept på det istället.

Sök på fass och välj sök lagerstatus för att se vad dina närliggande apotek har på lager. Ibland kan vissa förpackningsstorlekar finnas fast andra är slut.

Tack för svar!

Det har tillfälligt ordnat sig. Sen hoppas jag de får igång produktionen i fabriken igen. Ska fråga på Apoteket varje vecka, samt mejla tillverkaren.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » ons 24 okt 2018, 22:21

Det finns ju många som kastrerat katter med hjärtfel med gas istället. Du kanske ska kolla upp möjligheten då jag tror att de kommer dröja innan p-piller kommer finnas på marknaden i större utsträckning. Även provera är svårt att få tag på nu också
Bild

Användarvisningsbild
Liselottemj
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Liselottemj » tor 25 okt 2018, 09:01

Förutom hjärtfel är det en väldigt skygg katt. Så bara att åka bil och vaccineras hos veterinär stressar henne mycket. Vi har faktiskt haft distriktsveterinär som gett vaccination i hemmet sist hon skulle vaccineras.

Att genomgå en operation, med sövning - är inte något jag skulle utsätta henne för nu när hon är 11 år. Då får hon hellre löpa ett par gånger om året, om det inte alls finns p-piller att tillgå. Men det påverkar förstås gruppen som helhet negativt och därför vill jag undvika det.

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » sön 28 okt 2018, 23:07

Det bästa måste ju vara Suprelorin? Kemisk kastrering som sitter i 1-2 år. Ingen ökad risk för juvertumörer eller livmoderinflammation. Inga piller som behöver ges utan bara ett implantat under huden.

Alternativ till p-piller för katt är humanläkemedlet Prover. Samma verksamma substans som i Perlutex och Promon.
I won't yield before a man.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"