När blev era kattungar könsmogna?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Marsipan & Strössel
Kattunge
Kattunge

När blev era kattungar könsmogna?

Inläggav Marsipan & Strössel » lör 20 okt 2018, 20:19

Lite nyfiken hur gamla era era kattungar var och vilken tid på året- oavsett om det är en hane eller en hona- blev könsmogna?
De kan ju blir könsmogna redan från 6mån men ljuset påverkar också, dvs de kattungar som nu är runt 6månader kan ju mycket väl vänta tills feb mars när solen tittar fram mer.
Så berätta!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: När blev era kattungar könsmogna?

Inläggav Starwatcher » lör 20 okt 2018, 21:26

Katter kan bli könsmogna långt innan 6 månader. Bengaler kan bli könsmogna redan vid 12-16 veckor. Min hankatt kastrerades vid ca 4 månaders ålder då jag tyckte att han började nosa väl mkt syrran i baken. Fick en tid bums hos veterinär! Honkatten däremot visade inga tecken alls och löpte aldrig innan hon kastrerades vid 9 månader. Vi var tvingades vänta med hennes kastrering då hon blev rejält sjuk som liten.

Det finns ingen fördel med att vänta med kastreringen tills dom blir könsmogna. Risken för felkissande minskar, mindre risk för senare utv av cancer i könsorganen, ju yngre dom är ju snabbare läker dom osv.
Bild

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » sön 21 okt 2018, 00:29

Honey tror jag inte blev könsmogen innan vi steriliserade henne vid 6 månaders ålder. Pisco blev det, vet inte exakt tid men pga sjukdom var vi tvungna att kastrera honom senare, 7-8 månader gammal (eftersom han är hittekatt vet vi inte exakt ålder)

Göran
Überkatt
Überkatt
Katt: Ja

Inläggav Göran » sön 21 okt 2018, 17:51

Könsmogen vet jag inte. Men första löpet kom när hon var ca 6 månader.

Marsipan & Strössel
Kattunge
Kattunge

Inläggav Marsipan & Strössel » sön 21 okt 2018, 18:49

Kommer ni ihåg när på året som era katter började löpa första gången?

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » mån 22 okt 2018, 01:30

Har haft hanar som visste hur man parade vid 14-15v ålder. Om det var lösa skott eller skarp ammunition ville jag inte chansa på. En var född tidigt på året den andra i mitten.
Den yngsta hemmavarande hona löpte första gången när hon var 5 månader (föddes i slutet på året) och drog igång varannan veckas löp.
Av de katter jag haft tycker jag inte att ljuset eller när de är född har spelat roll när de börjar löpa/bli könsmogen. Mina honor har löpt året om och nån har startat sitt första löp just före jul.

Det bästa är att kastrera så tidigt som möjligt. Har läst alltför många förtvivlade ägare som upplever sin honas första löp och vill att de ska sluta snabbt då honan skriker dygnet runt. Vissa honor har även börjat kissa fel då.
Bild

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » mån 22 okt 2018, 08:09

Min Maine Coon-hona löpte första gången när hon var 4 månader.
Ragdoll och huskatt

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 22 okt 2018, 11:12

Vi kastrerade vår aby när han var nästan 6 mån och jag vet inte om han hade börjat bli könsmogen. Han ändrade i alla fall beteende mot vår äldre hankatt då och började mopsa väldigt mycket jämfört med tidigare. Vår äldre katt vet jag inte när han kastrerades eftersom han inte bodde hos oss då, men han har ett helt annat beteende utomhus än den yngre. Den äldre urinmarkerar ofta nya saker och buskar m.m. i trädgården. Det gör aldrig vår yngre katt.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"