Liten plupp på halsen?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Limajo
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Liten plupp på halsen?

Inläggav Limajo » lör 20 okt 2018, 18:18

Hej,
Jag kände en liten knöl eller plupp på min ena katts hals nyss. Lite större än ett knappnålshuvud. Den sitter ytligt och när jag lyckats leta reda på den under alla långa hår var den ganska ljus men lite ”fnasig” och jag tror det var ”fnas” från en gammal sårskorpa i pälsen runtom. Hon verkade inte ha ont, klagade ingenting när jag var där och pillade.

Hon är innekatt men har en del brottningsmatcher med sin syster så jag antar att det är ett sår från en klo. Samtidigt har en god vän till mig nyligen fått avliva sin hund på grund av cancer som började visa sig som en knöl på halsen, så jag är lite nojjig.

Jag tänkte lägga in en påminnelse att kolla igen om en vecka. Vad tycker ni, är det en rimlig åtgärd?

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Liten plupp på halsen?

Inläggav Aziz » mån 22 okt 2018, 11:04

Du kanske ska kolla upp det dagligen så du ser att det inte utvecklar sig till något värre. Är säkert som du tror, en läkt skada av något, men för säkerhets skull. Ibland dröjer det innan skadan visar sig som något som behöver behandlas, klor är förrädiska på så sätt.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"