Katt som skadat ögat och behöver behanodlas med salva + knottror på magen!

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Katt som skadat ögat och behöver behanodlas med salva + knottror på magen!

Inläggav Aziz » tis 09 okt 2018, 23:20

Vår finaste herr katt har oturligt nog fått en rispa på ögonlocket i en brottningsmatch med vår andra katt. Tack och lov blev inte själva ögat skadat vad veterinären kan se men det rekommenderas ändå antibiotika-salva som ska appliceras i undre ögonlocket i 10 dagar morgon och kväll. Vi har nu klarat av 3 dygn och det är en rejäl underdrift att säga att herr katt tycker behandlingen är en dålig idé och att vi är stressade. Han är så otroligt stark och envis och det skär i hjärtat att behöva tvinga på honom behandlingen med våld.

Jag förstår inte riktigt hur vi ska klara detta i 10 dygn och behöver alla råd ni kan ge. Är det bättre att försöka när han vilar eller när han är aktiv? Vilken teknik rekommenderar ni? Vi är två som hjälps åt men det är jättesvårt att både hålla fast honom och fixera huvudet och dra ner ögonlocket så att salvan verkligen hamnar där den ska. Är så orolig att han tappar tilliten till oss. :-(
Senast redigerad av Aziz ons 17 okt 2018, 19:45, redigerad totalt 1 gång.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Katt som skadat ögat och behöver behandlas med salva

Inläggav Starwatcher » ons 10 okt 2018, 08:34

Vilken tur att det inte gick värre med ögat men tycker synd om er och Herr Katt.

Har inga goda råd om hur nan kan övertyga en envis bengal om att detr bra med salva i öga som gör att msn ett bra tag ser dimmigt :-(

Jag är ganska säker på att mina inte hade tolererat en sådan sak
Man läser så ofta om fogliga katter som är enkla att medicinera, hantera på olika sätt, klippa klor på osv. ,Jag tror att bengaler inte är så fogliga. Tösen fick djursjukhus t.om ge upp om att få i äcklig medicin vilkrt säger dn del om bengalers envishet.

Tror inte det spelar större roll när msn ger salvan. Kansje lagom pigg katt kan vara bäst. Mina kan få lite sämre tålamod om dom är jättetrötta och är dom pigga finns inte heller tålamod med annat än lek.

Däremot verkar inte tilliten förstöras. Efter jobbig medicin brukar jag erbjuda ngt godis eller rolig lek och då blir jag fort förlåten. Matte är ju trots allt matte. Husse som dom tycker mkt om tolereras inte på samma sätt som matte när det gäller jobbiga saker.

Styrkekramar skickas!
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » ons 10 okt 2018, 18:07

Tack för stöd Starwatcher! I morse blev jag så frustrerad att jag var tvungen att gå ut på balkongen och lugna ner mig. :swear: Tyckte jag fick ett bra läge för att ge salvan när herr katt lagt sig i ett av klösträden. Efter 5 försök var salvan överallt utom i kissens öga och så fick husse rycka in och hålla och efter ytterligare 3 försök kom salvan på plats. Har varit tvungen att ringa vet och få en extra tub eftersom det mesta av innehållet hamnar i morrhåren. :oops:

Därefter gick herr katt och gömde sig under matbordet. När jag försökte prata med honom blängde han som bara en förorättad herr katt kan och satte sig med ryggen emot och stirrade in i ett hörn. Budskapet var mycket tydligt, "Du existerar inte, jag har ingen matte! " :-(

Tack och lov har herr katt en nyvunnen passion för parmesanost så efter mycket lock och pock åt han några smulor ur min hand och därmed hoppas jag att jag är förlåten för den här gången. Bara 5,5 dygn kvar...

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 10 okt 2018, 19:25

:consoling: :hug:

Usch ja. Med bengal som ska ha medicin i ngn form känns det som större delen av tiden går åt för att försöka komma i läge för att ge medicinen :-(

Väl kämpat idag!!
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 10 okt 2018, 21:19

Jag har tyvärr inget bra knep men stor respekt för problemet att övertyga om nyttan med medicin. Starkt jobbat och snart är det halvtid på eländet. Tack och lov brukar man bli förlåten med mutor och kel.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » ons 10 okt 2018, 22:48

Yrhättans skrev:Jag har tyvärr inget bra knep men stor respekt för problemet att övertyga om nyttan med medicin. Starkt jobbat och snart är det halvtid på eländet. Tack och lov brukar man bli förlåten med mutor och kel.

Tack Yrhättans och Starwatcher! Det gick faktiskt lite lättare ikväll. Husse höll och blockerade rymning bakåt och jag klämde in mig bakifrån också och det gick på första försöket. :hi5: Därfter surade visserligen herr katt på balkongen större delen av kvällen, men nyss så nedlät han sig till att äta en godis som jag bjöd på. Är rädd för att herr katt kommer att öka i vikt under den här kuren men å andra sidan kommer jag nog gå ner. :-?

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » ons 10 okt 2018, 23:07

Har du provat att sätta på en tratt när han ska få salvan? Vissa katter liksom ”stänger av” med tratten på. Har funkat på nån av mina. Men det har inte varit bengaler...
Ragdoll och huskatt

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » tor 11 okt 2018, 07:18

Kulan skrev:Har du provat att sätta på en tratt när han ska få salvan? Vissa katter liksom ”stänger av” med tratten på. Har funkat på nån av mina. Men det har inte varit bengaler...

Tror det blir svårt att komma åt ordentligt då. Man måste liksom komma åt att ha handen vid ena kinden och dra det nedre ögonlocket lite neråt samtid som man droppar med andra handen och därefter massera lite lätt på det nedre ögonlocket så att salvan stannar på plats. Har kommit fram till att absolut bästa sättet är att både den som håller och den som ger dropparna befinner sig bakom och över kissen. Vi har två stora golvkuddar som vi placerar herr katt på, då kan husse hålla rätt hårt utan att det blir obehagligt underifrån eftersom de blir en viss svikt. Husse sitter på huk bakom och blockerar så att kisse inte kan backa och så står jag pp plats bakom och lutar mig över. Sedan måste kisse få lugna ner sig en stund innan han accepterar att röka fredspipa. :consoling: Älskade kattgubbe!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 11 okt 2018, 14:19

:hi5: bra jobbat!
Min erfarenhet av att få på tratt på bengal är inte så bra. Vid kloklippning av hankatten försökte 4 vana djurskötare utan att lyckad få på tratten :oops:

Ja, dessa underbara prickiga pojkar som kan vara lika bängliga som dom är fantastiska :wub:
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » tor 11 okt 2018, 23:06

Starwatcher skrev:Ja, dessa underbara prickiga pojkar som kan vara lika bängliga som dom är fantastiska :wub:

Ja dom är ju så underbara, viljestarka, stolta och intelligenta. Ibland så jobbigt med herr katts okuvliga självständighet men samtidigt är han så härligt smart och kommunikativ. Jag har blivit lika ledsen varje gång jag har varit tvungen att ta med honom till en av de större veterinärklinikerna här i närheten och de alltid kommenterar något om att bengaler har dåligt rykte eller insinuerat något annat negativt. :pfft:

Tack och lov för vår närmaste vet. Hon har tyvärr en pytteliten klinik som bara kan utföra de enklaste rutinbehandlingarna, men hon har hjärtat på rätta stället och tycker om vår herr katt, trots att han är stor och bångstyrig bengalpojke. :luv:

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Re: Katt som skadat ögat och behöver behanodlas med salva + knottror på magen!

Inläggav Aziz » ons 17 okt 2018, 19:51

En olycka kommer sällan ensam. Vi har precis avslutat behandlingen med salva i ögat så har vi upptäckt att herr katt har några knottror på magen. :-( Kanske 4-5 stycken. Så gott vi kan se så verkar de inte infekterade och han verkar inte besvärad. Han kliar inte eller tvättar sig där. Ska försöka ta en bild och maila vår vet. Någon som har en idé om vad nu detta är? Ser hudfärgade ut typ som små vårtor och sitter i ett kluster inom ca 5 cm omkrets.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tor 18 okt 2018, 19:29

Ingen aning, hoppas de försvinner fort.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » tor 18 okt 2018, 22:50

Yrhättans skrev:Ingen aning, hoppas de försvinner fort.

Skickade bilder till vet och hon tyckte det såg ut som spenar. :oops: Men så himla svårt att se och få vettiga bilder för han har ju så tjock päls. Jag tycker det känns som flera knottror på samma ställe. Hur som helst är det dags att vaccinera honom så får vet titta samtidigt.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"