Jamande hankatt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
kolra
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Jamande hankatt

Inläggav kolra » tis 09 okt 2018, 20:14

Hej,

Jag har 2 innekatter, båda hanar, och vi har precis flyttat till en ny, större lägenhet.
Den ena katten har anpassat sig bra, men den andra katten går runt och jamar väldigt högt och ofta, samt gömmer sig gärna bakom möbler och uppe på hyllor och skåp.
Han har dock bott hos kattvakt 2 veckor, och där har han aldrig jamat, inte heller i min förra lägenhet.
Katten i fråga är 1 år gammal och kastrerad.

Min fundering är om det är flytten i sig som gör att han går och jamar, eller om han är missnöjd med boendet och hellre skulle vilja vara utekatt (den andra katten är en omplaceringskatt som aldrig visat tecken på att vilja gå ut).
Vad tror ni han skulle må bäst av? Att byta boende men mista sin kompis, eller att bo kvar i förhoppningen att han anpassar sig?
Och hur tror ni att det skulle påverka min andra katt om jag nu väljer att omplacera honom? Dom trivs bra tillsammans.

Tack på förhand

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Jamande hankatt

Inläggav Yrhättans » tis 09 okt 2018, 21:05

kolra skrev:Hej,

Jag har 2 innekatter, båda hanar, och vi har precis flyttat till en ny, större lägenhet.
Den ena katten har anpassat sig bra, men den andra katten går runt och jamar väldigt högt och ofta, samt gömmer sig gärna bakom möbler och uppe på hyllor och skåp.
Han har dock bott hos kattvakt 2 veckor, och där har han aldrig jamat, inte heller i min förra lägenhet.
Katten i fråga är 1 år gammal och kastrerad.

Min fundering är om det är flytten i sig som gör att han går och jamar, eller om han är missnöjd med boendet och hellre skulle vilja vara utekatt (den andra katten är en omplaceringskatt som aldrig visat tecken på att vilja gå ut).
Vad tror ni han skulle må bäst av? Att byta boende men mista sin kompis, eller att bo kvar i förhoppningen att han anpassar sig?
Och hur tror ni att det skulle påverka min andra katt om jag nu väljer att omplacera honom? Dom trivs bra tillsammans.

Tack på förhand

Jag tror det är flytten som gör att han ändrat beteende ett tag. Han känner sig inte hemma än och behöver få gå runt och undersöka och prata. Det kan vara bra för hans mående att du skaffar ställen där han kan dra sig undan och känna sig trygg, gärna högt så han har kontroll och kan se vad som händer. Om du har inte något klösträd är det dags att skaffa det nu.
Det kan ta lite tid men det kommer att lösa sig. Att byta boende tror jag inte är den bästa lösningen.
Man kan om man vill skaffa Felliway som utsöndrar må bra hormon för katt för att hjälpa till. Men jag tror det är viktigast att du ser till att det finns bra ställen att krypa undan på tills han känner sig trygg igen.
Sen såklart extra uppmärksamhet, mer lek och gos.
En del katter kan flytta utan problem och för andra tar det lite längre tid innan det känns hemma.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 10 okt 2018, 08:36

Håller med Yrhättans! Han är ung tonåring och fortfarande osäker på sitt revir/hem. Släpp inte ut honom på egen tass, dp blir det ju än mer förändring. Katter vill ju helst att allt ska vara som vanligt.
Bild

kolra
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav kolra » ons 10 okt 2018, 20:25

Hej,

Tack för era svar :-)
Vet att det kan ta ett tag för katterna att anpassa sig, och min första tanke var just att flytten var anledningen, men samtidigt så jamade han ju inte hos kattvakten.
Det borde väl också ha varit en stor omställning i så fall? Därav min osäkerhet kring om det verkligen är flytten som faktiskt är orsaken.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 10 okt 2018, 21:21

kolra skrev:Hej,

Tack för era svar :-)
Vet att det kan ta ett tag för katterna att anpassa sig, och min första tanke var just att flytten var anledningen, men samtidigt så jamade han ju inte hos kattvakten.
Det borde väl också ha varit en stor omställning i så fall? Därav min osäkerhet kring om det verkligen är flytten som faktiskt är orsaken.

Det är stor skillnad på att vara hos kattvakt eller att vara med matte/husse när allt förändras med nytt boende. Lite som barn som håller sig lugna när de är borta men hemma känner sig trygga nog att protestera när det händer läbbiga saker som t ex en flytt.

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » ons 10 okt 2018, 23:11

Kanske Zylkene kan hjälpa. Kosttillskott. Receptfritt. Vår veterinär säljer det. Dom får liksom mer ”bryr sig inte, avslappnad inställning till saker och ting.
Ragdoll och huskatt

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"