Den kastrerade honkatten kissar på textilier på golvet

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
limeno
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Den kastrerade honkatten kissar på textilier på golvet

Inläggav limeno » mån 08 okt 2018, 21:36

Har länge haft funderingar om min honkatt på 8 år som är kastrerad sedan flera år tillbaka. Hon var utekatt första året av sitt liv.

Allt som oftast går hon på lådan för att göra sina behov men om det ligger något annat på golvet; en handduk eller kläder så går hon dit och kissar.

Jag har haft henne i 7 år och problemet har funnits hela tiden, upplevde dock att det var mer innan hon kastrerades. Det kan gå långa perioder utan att det händer något (tänker att det beror på att jag inte lägger saker på golvet) men sedan råkar något ramla ner på golvet och då är hon där. Hon har också kissat i påsar med ren tvätt om jag ställt dem på golvet. Det här hänt vid enstaka tillfällen att hon kissat på textilier på en stol eller på ett klädesplagg som legat på sängen men det här jag kunnat koppla till att jag bytt kattsand eller att hon blivit stressad.

Har funderat om det beror på att hon inte gillar kattsanden men oftast går hon ju på lådan, kan det då vara problemet? Har använt olika typer av kattsand under åren men inte märkt någon skillnad, förutom när jag försökte med peewee-låda samtidigt som hon fick flytta till min etta, utan klösträd eller annat kul...

Har tänkt att hon är stresskänslig men det går ju inte att undvika sådant som kan stressa henne helt och hållet även om jag såklart skulle undvika det om det gick.

Har svårt att klura ut någon lösning på problemet förutom att försöka låta henne bli utekatt igen i framtiden. Vad kan det annars vara?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Den kastrerade honkatten kissar på textilier på golvet

Inläggav Yrhättans » tis 09 okt 2018, 21:08

Det finns flera som säkert kan det här bättre. Men jag vet det finns stressutlöst urinvägsinfektion och då kissar katten gärna på mjuka saker för att de tror det gör mindre ont. Så, en veterinärkoll är aldrig fel för att vara säker att hon är frisk.
Om du inte redan provat så sätt fram en kattlåda till, det är något som ibland kan vara bra. En del katter vill absolut ha en låda för varje sak man ska göra.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: Den kastrerade honkatten kissar på textilier på golvet

Inläggav Fragole » tis 09 okt 2018, 21:17

Det kan mycket väl vara så att det är kattsanden som är problemet även om hon oftast går på lådan.

Har du fler än en låda? Ibland kan det vara så att katterna vill ha en kisslåda och en bajslåda.

Det kan också vara så att hon reagerar på dofter. Speciellt nytvättad tvätt som inte luktar som er eller kläder som luktar starkt av något annat (softer från andra djur, svett etc). De har ju mycket känsligare luktsinne än oss så även om vi inte kan komma på vad det är kan katten känna av det.

Mitt tips är att skaffa en ny låda med ny sand (gärna finkornig och oparfymerad), alternativt om du redan har två eller fler lådor byter ut sanden i en låda (byt inte sanden i alla lådor utan ha kvar en låda med gamla sanden).

Har själv en katt som har en tendens att kissa på saker, men där vet jag att det är för att saker som inte luktar som honom. Det är inte särskilt skoj och även här hemma råder att ingenting får vara på golvet om det är av tyg. Ren tvätt som inte tas om hand direkt stängs in i klädkammaren så han inte får för sig att kissa på det.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"